• Pošlete nám tip na článek
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • RSS
Design portál
  • Články
  • Loga
  • Designeři
  • Studia
  • Písma
  • Knihy
  • Zdarma
  • Nabídky práce
Design portál
  • Články
  • Loga
  • Designeři
  • Studia
  • Písma
  • Knihy
  • Zdarma
  • Nabídky práce
Články

Šmoulové to vyšmoulili

28/03/2015
Design portál

ŠmoulovéŠmoulové to vyšmoulili

České dráhy nedávno oficiálně představili své nové unifikované barevné řešení nátěru svých hnacích vozidel. Nedá mi to a musím na aktuální mediální dění ohledně této novinky reagovat.

Již v prosinci jsem si ohledně této záležitosti korespondoval s marketingovým oddělením Českých drah. ČD hodlají evidentně vylepšit kvalitu svých marketingových komunikací, což je bezesporu dobře. Je dobré, aby byl státní podnik, který je vlastně financován i z našich finančních prostředků, byl i po vstupu dalších dopravců do osobní železniční přepravy konkurenceschopný. Zatím v naší republice mají téměř monopol.

Vlak

Již v roce 2006 chtěli na trh s komerční dálkovou dopravou vstoupit dva noví přepravci. Jedním byla společnost Student Agency (se svými novými žlutými vlaky) a také do té doby nákladní přepravce Railtrans. Agentura GSA, ve které pracuji, tehdy pro ně připravovala kompletní marketingovou strategii. Součástí tedy byla i nová vizuální identita včetně nátěru hnacích vozidel. Projekt byl již velmi dobře připraven, ale z technických důvodů a díky neschválení provozu Německých vozidel v ČR, byl nakonec projekt týden před startem zrušen.

Vlak

Dnes České dráhy stojí před podobným úkolem. Vytvořit efektivní marketingové komunikace pro jejich osobní železniční dopravu. Je to věc, která u nich byla až donedávna značně podceňována nebo tvořena takřka indiánským způsobem. Já osobně jsem tedy velmi zajásal, když jsem před lety zjistil, že dráhy začaly spolupracovat se studiem Najbrt. Práce především Aleše Najbrta si velice vážím a soudě podle věcí, které pro ČD nebo i dceru ČD Cargo, až donedávna dělal, byla to dobrá volba. Studio Najbrt se podílelo na korporátním designu společnosti ČD Cargo, navigačním systému pro interiéry nádraží nebo na layoutu časopisu Grand Pendolino. Tyto práce jsou podle mého subjektivního názoru velmi kvalitní.

Vlak

V prosinci roku 2008 však začaly na veřejnost pronikat první střípky z dalšího jejich projektu, kterým je unifikace hnacích vozidel v osobní přepravě. Použití dvou kombinací modré barvy, která se evidentně Najbrtovcům teď nějak zalíbila (ČD Cargo, vykřičníková Ostrava atd.) bych ještě pochopil, ale tvarové principy, které byly použity, a celkové pojetí už tolik nechápu.

Vlak

Myslím, že se všichni shodneme, že nový vizuální styl, který bude postupně aplikován na všechna vozidla ČD potřebují jako sůl. Vždyť jen vizuální podoba jednotlivých dep kolejových vozidel, je až do nebe volající. Je však třeba pamatovat na to, že značku je třeba profilovat jako moderní, dynamickou a zároveň nadčasovou.

Je třeba si uvědomit, že systém, který nyní vzniká, se bude ideálně používat minimálně dvacet let. I když i to není jisté, protože ještě před rokem marketingové oddělení Českých drah vychvalovalo červené vozy s tím, že alespoň budou snadno rozpoznatelné a dnes týž lidé říkají, že je třeba především u vozů odstranit „barevný cirkus“. Nebudou tedy zástupci tohoto dopravce za rok říkat zase něco jiného? Třeba už ne. Pravděpodobně se totiž již v oblasti marketingu alespoň trochu vzdělávají.

Vlak

Vlak

Máme tu tedy konkrétní představené řešení. Aleš Najbrt tvrdí, že je ojedinělé. Podle něj mnoho dopravců z okolí modrou nepoužívá. Mě osobně napadají Maďarské, Ukrajinské, Bulharské, Rumunské, Chorvatské, Švédské, Italské nebo Francouzské a Britské železnice, ale i spousta dalších soukromých dopravců, kteří se také se svými vlaky na našich kolejích objevují. Že by si pan Najbrt neudělal ani bleskovou analýzu trhu?

Zaráží mne i použití světlých odstínů, které jsou na železnici ne příliš praktické. První zadání Railtransu u jejich RT Expressů totiž třeba bylo: „Udělejte to co nejtmavší a elegantní, aby na tom byla špína vidět co nejpozději.“ :) Státní podnik však pravděpodobně může čistit vozy častěji.

Vlak
Slovenská lokomotiva řady 350 s Maďarskými vozy

Vlak
Bulharský nátěr nových vozů

Vlak
Konkurenční lokomotiva společnosti ODOS (Ostravská dopravní společnost) — tento nátěr má lokomotiva od ledna 2007

Co mě zaráží ještě více, je samotná tvarová nenápaditost a podle mého názoru i nesladěnost. Je mi jasné, že je velmi těžké vytvořit snadno proveditelné řešení, které ještě bude variabilně použitelné na různé tvarové variace našich kolejových vozidel, ale tyto návrhy absolutně nereflektují aktuální trendy. Klíny a obdélníky byly in v 60. až 80. letech. Jaký má vlastně klín na lokomotivě význam? Naopak, nebudou nakonec vozy stejně cirkusem? Vyzná se v systému samotný cestující, pro kterého vizuální styl realizujeme?

Vlak

Vlak

Vlak

V okamžiku přípravy RT Expressů jsme museli zabřednout i do internetových diskusí, které vedou fandové železniční dopravy. Sami si říkají šotouši. Tehdy jsem zjistil, že je velmi těžké se této skupině zavděčit. Každý totiž rozumí naprosto všemu. Teď jsem se však dočetl i toto:

Co se renomé Najbrtů týče, bohužel už nějaký ten pátek není tak úžasné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Pořád dokáží vytvářet výborné filmové plakáty a vtipné vizuály pro karlovarský filmový festival, ale korporátní styl pro tak velkou firmu, jakou ČD bezesporu jsou, nikdy úspěšně do konce nedotáhli a je to na výsledku znát. Jejich postavení na poli grafického designu je dlouhodobě přeceňované a určitě existují lepší, namátkou třeba Kafka nebo Marvil, tvůrce korporátního stylu ČEZu, což je úplně jiná liga – jasné, jednoduché a dotažené do detailu. Kéž by se něčím takovým jednou mohli chlubit i ČD. Nickname Nadkachna

Musím říct, že se právě s tímto názorem plně ztotožňuji.

Vlak

Je tedy jen otázka času, kdy celý národ začne železničářům říkat šmoulové a začnou nám po internetu kolovat buzz antimarketingové obrázky. Třeba s novým návrhem uniformy od Najbrta.

Uniforma
Nová uniforma výpravčího. :)

Pavel Vaníček

https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/ceske-drahy-najbrt-smoulove.html

30.04.09

logo

Související články

Články

Štěpán Holič připravil návrh značení očkovacích center. Je k dispozici zdarma

18/01/2021
Loga

Kamenický Šenov

03/11/2020
Loga

Úštěk

30/10/2020
Loga

Pivovar Proud

07/10/2020
Loga

Intel

15/09/2020
Loga

Pivovar Hostivar

11/09/2020
Loga

Agentura GEN

04/09/2020
Články

Praha může mít nové logo. Studio Kontra nabízí tři lipové listy a srdce za 1 Kč

11/09/2020
Loga

Výstaviště Praha

01/09/2020
Loga

CZ.Basketball

01/09/2020

Nejčtenější tento týden

  • Soutěže Rožnov pod Radhoštěm pořádá soutěž na nové logo...
  • Loga General Motors
  • Články 3×3 s Janem Říhou
  • Články Co jste v roce 2020 na Design portálu...
  • Články Studio VKONTEXTU hledá zkušeného digitálního...

Doporučujeme

  • BrandCloud.pro — značka přehledně online
    BrandCloud.pro — značka přehledně online
  • Profesionální webhostingové služby
    Profesionální webhostingové služby
  • První grafický časopis
    První grafický časopis
  • Řešení značení pro průmysl a marketing
    Řešení značení
    pro průmysl a marketing

Design portál

Design portál je online magazín o designu a grafice. Kromě aktuálních informací a článků, zde najdete také nabídku zaměstnání. Design portál funguje od roku 2005 a pravidelně i nepravidelně sem přispívá více než dvacítka profesionálů.

Doporučujeme

   
 

ISSN 1803-6112 | Webhosting domény zajišťuje CZECHIA.COM

  • Kontakt
  • O Design portálu
  • Inzerce