Článek

Animace dobrá zlá a ošklivá: kdy použít motion blur a kdy se mu vyhnout

Animovaná videa jsou všude kolem nás. Jejich hlavní podstatou je především sdělení, ale neměli bychom zapomínat na jejich podobu. Vizuální smog ve městech otevřel téma kvality designu a pravdou je, že i v animovaných videích lze najít mnoho nedostatků a chyb. V sérii krátkých článků bych rád přiblížil několik takových nedostatků, kterými animovaná videa často trpí a poukázal na jejich řešení. Dnes se zaměříme na Motion blur, tedy pohybovou neostrost.

Je Motion blur správná cesta?

Začněme nejprve problémem, který se týká především animovaných explainer videí; pohybová neostrost (dále Motion blur). S Motion blurem se můžeme setkat prakticky u každého videa natočeného kamerou. Rozmazává objekty v obraze pohybující se větší rychlostí. Motion blur je nezbytný pro plynulost záběru a ta by u animace měla být klíčová. Je pro ni ale opravdu tou správnou cestou?

Na první pohled je patrné, že animace je s Motion blurem pro naše oko příjemnější. Když ji porovnáme s totožnou animací bez Motion bluru, tak je vidět, že v nejrychlejším bodě pohybu nám čtverec spíše jen problikne a pohyb celkově působí sekaně. Znamená to ale, že bychom měli Motion blur využívat? V určitých formách animace je naprosto běžný a nezbytný (3D animace, 2D animace s reálnými prvky), v explainer videích nám ale Motion blur video spíše nevědomky kazí a boří nám nastavený vizuál. Díky rozmazání se objekty míchají dohromady. Ty menší pak ve scéně mnohdy nejsou v pohybu vůbec viditelné.

Na obrázku vlevo vidíme originální barevnou paletu videa bez použití Motion bluru. Na obrázku druhém se pak díky němu barvy míchají; barevná paleta se tak zbytečně rozrůstá a kazí nastavený grafický styl videa.

Energii lépe vyjádří pružnost a materiál

U animace pak přichází problém s chováním objektů. Na gifu vidíme rozdíl nejlépe. Plynulý pohyb levého čtverce nám zajišťuje pouze Motion blur. Takový lineární styl animace objektu či postavy působí ve videu nevýrazně a z pohybu není cítit žádná energie. U zbylých dvou objektů je patrná jejich pružnost a se správně zvoleným zvukem i materiál.

Animace má být zábavná a ukázat nám věci tak, jak je v realitě neuvidíme. Motion blur často slouží jako nástroj pro zjednodušení nebo urychlení práce a díky jeho přítomnosti se zakryjí nedostatky animace. Tím trpí jak přechody scén, tak objevování samotných objektů. Ty jsou pak často přehlížené a odfláknuté. A přitom se dá využít daleko zajímavějších způsobů, které ilustrace nabízí.

Animace, která respektuje nastavený grafický styl, našemu videu pomůže získat nejen lepší výpovědní hodnotu a formu sdělení, ale i vtip a kreativitu, díky které si divák video lépe zapamatuje. O tom ale až příště.


Michal Černý

animation supervisor
Motionhouse