
Festivalů se u nás koná poměrně dost a mám pocit, že si na nezájem grafiků rozhodně nemohou stěžovat. Nějvětší popularitu má asi ten karlovarský, filmový, najbrtovský… nicménéně za pozornost jich stojí mnohem víc. Jedním z nich je určitě i festival Kino na hranici, který se koná na česko-polském pomezí. Už podruhé byla jeho vizuální stránka v rukou Bohdana Heblíka, se kterým vám přinášíme rozhovor. Jeho práci v něm podrobně představíme.
Plakát, zdroj: kofila.com
MAKING OF / Created by: Bohdan Heblík, Music: Petr Hora
Profil
Bohdan Heblík
Autodidakt, grafický designér na volné noze a milovník typografie. Živí se zušlechťováním a tvorbou vizuálních identit převážně filmových festivalů, ilustracemi a úpravou knih.
Foto: Bohdan Heblík
Rozhovor
Mohl bys krátce představit festival Kino na hranici a tvůj vztah k němu?
Jen v Těšíně dlouhý májový víkend může trvat šest dnů. Není se čemu divit: ke shlédnutí skoro 100 českých, slovenských, maďarských a polských filmů méně času nestačí. – Gazeta Wyborcza
Pro mě osobně je to místo, kam si jedu odpočinout jinak – celou přehlídku navštěvuji jeden depresivní polský film za druhým. Pak se večer bavím s poláky o našich českých filmech a oni se mnou o jejich polských… Součástí festivalu byly posledně i „dílny“, v nichž poláci dělali titulky k českému filmu a češi k polskému. Samozřejmě ty filmy byly v závěru festivalu promítnuty.
Dalším pěkným festivalovým prvkem je promítání filmu přes Olzu. Na jedné straně (české) je promítačka a na druhé (polské) je plátno. Celkově je to „komorní” akce zbavená prvků soutěžení nebo snobismu. No a jelikož polské filmy se v naší distribuci vyskytují jen zřídka…
Katalog, zdroj: kofila.com
Vizualní styl pro festival jsi dělal už podruhé… Jak ses k práci dostal?
Poprvé to bylo v roce 2010. Koncept vycházel z hranice jako linky, kterou jsem na každém grafickém výstupu kreslil jinak. Zbořil jsem tehdy jejich zajetý koncept, že festival potřebuje jeden plakát a z něj vzejde vizuální styl festivalu. Vzhledem k tomu, že mi na linku stačila jedna barva, mohl jsem si dovolit plakátů 6 a celkově to pojmout tak, aby to bylo spíše o té lince než o jednom obrázku (plakátu), který grafik přeuloží do více formátů.
K práci na vizuální podobě festivalu jsem se dostal tak, že v roce 2009 mi organizátoři nabídli v rámci doprovodných akcí festivalu výstavní prostor v Galerii Szara, kde jsem měl vystavit přehlídku Projekt 100, aby polský návštěvník viděl, jak se v té době v Čechách dělá filmový plakát. Když jsem ale prostor galerie viděl, odsunul jsem Projekt 100 do druhé místnosti a hlavní část galerie věnoval zaniklému hudebnímu seskupení Ptáci a vydal jejich další desku „Ztráta hlasu“. Ptáky jsem pak pozval na vernisáž a vše začalo – krádež v hotelu, výbuch automobilu… Inu Ptáci…
Další rok jsem byl požádán, abych připravil „festivalový plakát“. Připravil jsem tedy celkový vizuální styl. A o dva roky později (14. ročník) jsem již připravil celou jednotnou identitu festivalu.
Plakát, zdroj: kofila.com
Hlavním vizuálním prvkem je tekutina, přiznám se, že mi ale přijde, že ta je jen ve spotu. Na plakátech už je vidět spíš hra s textem. Jak to je?
Ne tekutina, ale Olza, která je řekou a hranicí mezi městy, kde se festival koná. Na plakátech vidíme zrcadlení jak z české, tak z polské strany. Vizuál byl dvojjazyčný a na polské, resp. české, straně se vždy jen otočil, jak bylo potřeba.
SPOT / Created by: Lukáš Veverka & Bohdan Heblík, Music: Petr Hora
Na spotu jsi pracoval spolu s Lukášem Veverkou. Jak ke spolupráci došlo a jak jsi spokojen s výsledkem?
Lukáše jsem oslovil jakmile jsem měl hotový vizuál. Je pro mě českým Michaelem Gondrym, jinými slovy: chtěl jsem do znělky dostat živou hmotu, ne jen rozpohybovat objekty z Illustratoru v After Effects. Lukáš se prakticky okamžitě bez váhání pustil do práce a po pár dnech mi představil koncept. Znělku jsme pak skoro bez spánku za 3 dny dokončili. Jediné, v čem jsem ho krotil, byla jeho ustavičná představa, že písmena musí hořet a v závěru vybuchovat. V poslední době se snažím u projektů, jako jsou vizuální identity festivalů, spojovat s kreativci, kterým vždy svým přemýšlením něco dám a naopak.
Lukáš Veverka, zdroj: kofila.com
Byl jsi na festivalu? Máš nějaké ohlasy na to, jak byl nový vizuální styl přijat?
Na místě jsem samozřejmě byl. Připravil jsem do jednotlivých kin krátké znělky (5 sekund), které odkrývaly samotnou přípravu a vždy ve festivalovém „prime timu“ pustil znělku celou. Na slavnostním zahájení jsme pustili i „making of“, které připravoval Lukáš s autentickým zvukovým záznamem. Samozřejmě s polskými titulky. Přijat byl. Organizátoři mě požádali, jestli bych nechtěl vytvořit ještě jeden ročník…
Gratuluju ke skvělé práci a díky za rozhovor.
Další ukázky
Festivalová taška, zdroj: kofila.com
Katalog, zdroj: kofila.com
Festivalová trička, zdroj: kofila.com
Zdroj:
kofila.com
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/graficky_design/kino-na-hranici-kofila.html
12.10.12