Články

Nejlepší loga v červnu: Kadaň vyhrává o fous nad Literární akademií

Pravidelně jednou za měsíc přinášíme hodnocení nových log a vizuálních identit. Hodnotí je profesionálové z oboru — designeři, kreativci a marketéři. Dávají palec nahoru/dolů a přidají komentář. Celkové pořadí určují čtenáři svým hlasováním v příslušném článku. 

Cílem není kohokoli pranýřovat. Uvědomujeme si, že výsledná práce je často ovlivněna specifickým zadáním, vývojem a mnoha kompromisy. Chceme ukázat na inspirativní řešení, které stojí za pozornost a představit kvalitní grafický design, který u nás vzniká a podpořit tak i jeho autory.

Pořadí tento měsíc:

  1. Kadaň

    ⭐️⭐️⭐️⭐️ 4,07 — Colmo

  2. Literární akademie

    ⭐️⭐️⭐️⭐️ 4,00 — Colmo

  3. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

    ⭐️⭐️⭐️ 3,75 — ReDesign

  4. Pábení

    ⭐️⭐️⭐️⭐️ 3,69 — Butterflies & Hurricanes

  5. Kartografie Praha

    ⭐️⭐️⭐️ 3,06 — Jakub Novák

  6. Muzeum Novojičínska

    ⭐️⭐️⭐️ 2,95 — By.studio

Pořadí a počet hvězdiček je aktuální stav ke dni napsání článku. S nabídkou hodnocení obesíláme kreativce z našeho adresáře designerů a adresáře studií. Názory jsou uváděny v abecedním pořadí dle příjmení autora textu.


1️⃣ Kadaň

Autorem je studio Colmo. Další ukázky najdete v článku.

Sending
Hodnocení čtenářů 4 (32 hlasů)

👍

Zajímavá idea kombinace antikvy a grotesku, které mi ale zrovna zvolenými písmy k sobě, zejména šířkou liter, příliš nesedí. Pěkné unikátní “K”.

Tom Garcy (This is Garcy)


👍

Pěkná práce, znovu od studia Colmo čistě typografické řešení. Skvělé propojení historického tvaru s novým. Písmeno K je povedená úderná značka, zkratka. Naznačená aplikace značky s prostorovým vnímáním objektů rozvíjí možnosti loga a vizuálního stylu. Střídání dvou druhů písem ve spojení s ilustracemi a zvolenými barvami působí lehce a celek drží pohromadě.

Jan Herynek (Design Herynek)


👍

Jednoduché typografické řešení s výrazným prvkem. Logo výborně symbolizuje spojení historie a současnosti. Výrazný prvek v liteře K je hravý a dodává logu osobitost. Vizuál postavený na výrazné typografii dvou fontů spolu se symbolem funguje výborně.

Filip Heyduk (Heyduk, Musil & Strnad)


👍

Ve studiu Colmo se vždy uměli zaměřit na detail a výsledkem jsou práce s perspektivou dlouhé životnosti. Kadaň není výjimkou. Velkým otazníkem v podobných projektech je vždy následná ochota města s autory spolupracovat a snažit se vysoce nastavenou laťku udržet a dál rozvíjet.

Štěpán Holič (Lemon Design)


👍

Kombinace dvou stylů písem, kde na jedné straně je tradice a na té druhé současnost, nabízí potenciál pro následné aplikace. Přesto se ale nemohu zbavit dojmu, že litera K je příliš mohutná oproti zbytku logotypu. A v aplikacích na vizitce je vidět v symbolu K jakousi hvězdu, která se nikde jinde neobjevuje. Budu sledovat, co z toho v budoucnu vlastně vyleze.

Jiří Chlebus


👍

Oproti původnímu logu posun o několik světelných let. Velmi kvalitně zpracované logo, které kombinací grotesku a antikvy rozehrává hru mezi současností a historií.

Martin Kalda (Design portál)


👎

Koncept dvou písem, jako snoubení historie a současnosti, může fungovat, když budou dobře napsané texty. Jinak zapadne. V samotném logu ho pak už objeví jenom ten, kdo si přečte explikaci. Ale na oko je to čistá práce.

Martin Marušinec (Touch Branding)


👍

Redesigny měst vyvolávají vždy velké emoce z důvodu hodnocení loga samotného, ne jako uceleného vizuálního stylu. V případě loga Kadaň se vizuální styl povedl na jedničku. Příklad toho jak jedno propracované písmeno dokáže vytvořit elegantní a moderní typografické logo a litera „K“ perfektně funguje i jako zástupný symbol v aplikacích. I když někdo může v kontrastu litery a zbytku loga vidět určitý nesoulad.

Kamil Pavlíček (Unifer)


👍

Kadaň znám a mám to město rád. Aniž bych si tvary loga spojoval s něčím konkrétním, atmosféra loga mi na Kadaň prostě sedí.

Zdeněk Sládek (Studio Protein)


👍

Velmi pěkně zpracovaný vizuální styl. Samotné logo zajímavě provokuje iniciálou spojující minulost a současnost.

Jiří Toman (Toman Design)


👍

Pozitivně hodnotím propojení serifového „K“ s groteskovým zbytkem nápisu. K charakteru moderního a královského města se hodí.

Jakub Vaněk (Jakub Vaněk Studio)


👍

Originálně konstruovaná litera K je krásná a její aplikace také. Bohužel je v rámci prezentace vidět jen jedna mutace pro další městské organizace, ale pokud budou i ostatní takhle povedené, tak klobouk dolů. Kombinace patky a bezpatky na materiálech není kdovíjak originální, ale zde velmi funkční. Snad jen v rámci navigačního systému bych se bál přílišné složitosti.

Zdeněk Zeman (Frank Ateliér)


2️⃣ Literární akademie

Autorem je studio Colmo. Další ukázky najdete v článku.

Sending
Hodnocení čtenářů 4.05 (19 hlasů)

👍

Pěkná typografická čistá práce. Ze strohosti cítím, že již není nic dalšího potřeba.

Tom Garcy (This is Garcy)



👎

Čisté typografické řešení logotypu. Celek vypadá pěkně. Bohužel, oproti původnímu logu nevidím tak velký kvalitativní posun. Chápu, že interpunkční znaménka odkazují k literatuře a že jde o novotvar. Pokud jde právě o Literární akademii, potom je pro mě nové logo spíše matoucí. Když neznám textové vysvětlení, tak L, A. nerozkóduji. Vizuální styl oceňuji, je výborný. Osobně se mi starší logo zdálo jasnější.

Jan Herynek (Design Herynek)


👍

Logotyp velmi zdařile navazuje na původní logo, rozvíjí ho novým způsobem. Ale ještě více se mi líbí vizuální styl, který je hravý a má velký potenciál.

Filip Heyduk (Heyduk, Musil & Strnad)


👍

Elegantní řešení postavené vzhledem k tématu čistě na práci s kvalitní typografií, kdy logotyp umí cíleně splynout s blokem sazby. Levné a jednoduché na „údržbu“ v dobrém slova smyslu. Téměř univerzální návod pro klienty, kteří potřebují funkční identitu a nemají energii (variantně peníze) na debaty o skrytých vrstvách sdělení, provedení ikonek či hluboké filosofii brandu.

Štěpán Holič (Lemon Design)


👍

I když jsme v poslední době už trochu unaveni všemi těmi tzv. “minimalistickými” logy postavenými jen na nějakém tom podtržení, šipce nebo tečce (ačkoli Ostrava!!! byla v tomto směru geniální a funguje stále skvěle), pro Literární akademii je využití dvou interpunkčních znamének hravé a promyšlené – prostě tady to není použito bezúčelně a bez nápadu. Celkově identita (barevnost, písmo atd.) pak působí sympaticky, kompaktně a kvalitně.

Ondřej Kafka (Kafka Design)


👍

Palec nahoru! Krásná práce dotažená do všech detailů. Nové logo dokázalo hezky navázat na to původní a přidat mu hravost. Má velký potenciál, který pak může vyniknout ve všech aplikacích vizuálního stylu.

Martin Kalda (Design portál)


👍

Velmi povedený rebranding. Když se řekne, že v jednoduchosti je krása, tak se myslí tohle. Má to nápad a je to zapamatovatelné. Vystihuje to podstatu instituce.

Martin Marušinec (Touch Branding)


👍

V jednoduchosti je krása! Font á la psací stroj a interpunkční znaménka přesně vystihují o čem Literární akademie je, resp. jak navazuje na spisovatelskou tradici. Kladně hodnotíme práci s čárkou, která logo v aplikaci posouvá do transformace textů, také přidání typografických patek do písma. Brand je tak moderní, zároveň sedí do akademického stylu. Otázkou je, jak se takto jednoduché logo prosadí na vizuálech mimo akademickou půdu a zda bude mít dostatečnou marketingovou podporu, aby si lidé její symbol zapamatovali a spojili se značkou školy.

Kamil Pavlíček (Unifer)


👍

Baví nás čisté typografické a sebevědomé řešení loga. Aplikace jsou kultivované a v každém detailu bezchybné, možná by jim místy slušela ještě větší odvaha, ale samozřejmě je otázkou, kam klient autory pustil.

Jiří Toman (Toman Design)


👍

Čistá práce. Oceňuji práci s interpunkcí v aplikacích vizuálního stylu.

Jakub Vaněk (Jakub Vaněk Studio)


👍

Pěkná a konzistentní vizuální identita. Minimalistický styl a grafika založená na modro-modrém písmu funguje, jak má. „Ukecané“ aplikace na vizitkách i ostatních materiálech působí navzdory barevnosti velmi vlídně.

Zdeněk Zeman (Frank Ateliér)


3️⃣ Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Autorem je ReDesign. Další ukázky najdete v článku.

Sending
Hodnocení čtenářů 3.73 (45 hlasů)

👎

Z mého pohledu velmi nejednotná kombinace množství prvků, barev, archaického Bodoni s neladícím Moderatem. Těžko identifikovat, co se stane rozlišujícím prvkem – sova? Moderat? Bublina? Jedna z 15 barev? Plakáty jsou krásné, ale nerozumím spojení mezi logem, písmem a těmito prvky. Hodily by se jako skvělý vizuál pro různé typy akcí v rámci sezóny jednoho klubu. Spojení s PF UK však nechytám. Působí jako kombinace mnoha identit a inspirací do jedné, chaotické.

Tom Garcy (This is Garcy)



👍

Nová grafická značka je kvalitativně na vysoké úrovni. Pěkná stylizace lehce předčila původní logo. Je škoda, že se nepodařilo stejným způsobem občerstvit také typografii, která je převzatá z původní verze. Zřejmě je univerzitní prostředí konzervativní. Zachování původního písma Bodoni je jistotou, ale z mého pohledu je škoda neposunout také typografii směrem k naznačené jednoduchosti a čitelnosti značky. Alespoň v názvu fakulty se otevíral možný prostor… I tak je podle mého názoru nové logo kvalitní.

Jan Herynek (Design Herynek)


👍

Nové logo Pedagogické fakulty UK výborně navazuje na původní logo, motiv sovy působí jednoduše a moderně. Kruhovým pojetím logo připomíná tradiční pečeť v logotypu UK, odkaz k němu je jasný. Navíc se motiv kruhu objevuje také ve vizuálním stylu, soubor plakátů je výrazný a živý.

Filip Heyduk (Heyduk, Musil & Strnad)


👍

Tuto práci jsme odmítli s poukazem na nesourodost komunikace Univerzity Karlovy jako takové a velmi úzké mantinely, v jakých jsme se mohli pohybovat (jasně předepsaný motiv, písmo, atd.). Ve světle těchto skutečností vymáčklo studio ReDesign z tématu maximum a je třeba smeknout klobouček. Za standardních okolností by bylo jasné, že už jen výrazně stínované písmo je osinou v zadku nebohého designéra pokoušejícího se slepit k sobě neslepitelné.

Štěpán Holič (Lemon Design)


👍

Za nás pěkná kvalitní práce, studiu ReDesign gratulujeme. V rámci omezujícího zadání (sova) se s úkolem poprali statečně. Zároveň si ale nemyslíme, že jít nadále cestou roztříštěné identity fakult nebo dokonce i jednotlivých kateder je pro budování silné jednotné image UK v konkurenci našich i zahraničních univerzit rozumné.

Ondřej Kafka (Kafka Design)


👎

Hodnotit nové logo a vizuální styl Pedagogické fakulty je těžké. Bohužel netuším jaký měla zakázka vývoj, jaké mantinely byly stanoveny a jakých kompromisů bylo dosaženo. Po řemeslné stránce je logo zpracováno tak, jak bych od kvalitního studia typu ReDesign očekával, jako celek mi však nový vizuální styl fakulty prostě nesedí. Nový vizuální styl by si zasloužila celá Univerzita Karlova. Mít samostatná loga jednotlivých fakult má asi stejný smysl jako tvořit loga ministerstev nebo městských částí Prahy.

Martin Kalda (Design portál)


👎

Redesign loga fakulty je velice obtížný podobně jako je tomu u státních organizací nebo měst. Mají až příliš pozorovatelů a soudců. Školy mají určité standardy a při odlišení se loga budí emoce a nelíbí se většině. Symbol sovy a vybraný font lze v tomto případě považovat za standard. Nicméně redesign loga jako by při souboji mezi erbovní tradicí a moderním přístupem skončil kompromisem – ve stylu art deco. Ten pro designéry může být zajímavý, ale veřejnost si k němu může hledat cestu hůř. Určitě jde o zlepšení oproti původnímu logu, přesto nejspíš jen dočasné. Celá UK by měla přemýšlet nad sjednocením své vizuální identity napříč fakultami.

Kamil Pavlíček (Unifer)


4️⃣ Pábení

Autorem je Butterflies & Hurricanes. Další ukázky najdete v článku.

Sending
Hodnocení čtenářů 3.68 (37 hlasů)

👎

Značce bohužel nerozumím ani po přečtení explikace. Z mého pohledu je spojení bodů čarou, drátěné sítě, či barevné tečky v designu tak dlouho nadužívaná symbolika, že značce dodává jen velmi málo autorského, či unikátně rozpoznatelného.

Tom Garcy (This is Garcy)


👍

Oproti původnímu logu je to velký posun. Logo je hravé a výrazné. Bohužel vizuální styl je ale příliš překombinovaný. Jemné linie ve spojení s tučným řezem grotesku působí čistě a příjemně, ale další propojení se zvířaty je již zbytečné.

Filip Heyduk (Heyduk, Musil & Strnad)


👍

Příjemný vizuál, škoda problematického loga. Na experimenty s diakritikou je dobré jít opatrně a „Pȧbeni“ je toho důkazem. Zapojení loga (nebo hesel) do systému vláken je fajn do určité velikosti a typu podkladu, pak čeština přestává fungovat (viz web) a značka začne na recyklovaném kartonu tak trochu zlobit…

Štěpán Holič (Lemon Design)


👍

Hezká a čistá práce. Oproti původnímu logu je to velký posun dopředu. Spojení čar a teček začíná v logu a naplno se projevuje ve vizuálním stylu, kde se přidává hravá barevnost. Logo je dobře čitelné i zapamatovatelné. Vizuální styl má velký potenciál a dá se aplikovat na množství aplikací, které drží pohromadě. Palec nahoru i za odvahu publikovat pracovní verze.

Martin Kalda (Design portál)


👍

Pochvalu zaslouží velmi zajímavý výběr fontu, prvek spojených teček nás v Unifer rozděluje. Na jednu stranu je něčím navíc. O samotné službě či značce moc neříká a při použití loga v menším formátu může způsobovat komplikace (pokud nebude mít responzivní variantu). Na druhou stranu tato cílená „grafická chyba“ umí upoutat pozornost, vést oči a vytváří prostor pro hravost v rámci brandu. Je to originální a lidé si značku zapamatují lépe než původní logo.

Kamil Pavlíček (Unifer)


👍

Líbí se mi to propojení, které integruje logo do celého vizuálního stylu. Je dobře, že se kreativita čím dál tím víc dostává i do b2b.

Zdeněk Sládek (Studio Protein)


👎

Jakkoli silný a nepochybně smysluplný koncept se za vizuální identitou skrývá, výsledkem je logo, na kterém dokážu pochválit jen to, že je navzdory dekompozici čitelné. To ale trochu přestává platit třeba na webu — tam by si logo s drobnými elementy pro lepší čitelnost určitě zasloužilo „malou variantu“. Aplikace grafiky působí jako z levné fotobanky – a web s motivem recyklovaného papíru je pro komunikaci udržitelnosti tak trochu klišé.

Zdeněk Zeman (Frank Ateliér)


5️⃣ Kartografie Praha

Autorem je Jakub Novák. Další ukázky najdete v článku.

Sending
Hodnocení čtenářů 3.11 (18 hlasů)

👎

Pouze mírný posun oproti původní značce. Identita není ničím zajímavá.

Tom Garcy (This is Garcy)


👎

Redesign logotypu Kartografie bohužel zůstal v půli cesty. Výběr písma je sice výrazně lepší, ale vzhledem k symbolu globu mohl mít grotesk mnohem geometričtější charakter než vybraný font. Navíc drobné úpravy zkosení v písmu působí spíše rušivě než originálně. Také proklad mezi písmeny by zasloužil větší pozornost. Charakteru loga odpovídá bohužel i vizuální styl. Mapy v podobě teček působí mile, ale nejsou výrazné ani originální.

Filip Heyduk (Heyduk, Musil & Strnad)


👎

Bez debat posun vpřed, logo s příběhem 23°. Bohužel kerning je prevít a neprostrkané verzálky zlobí; přitom oprava by byla prací na pár minut. Vizuál s rozevřenými či vyskládanými atlasy mě osobně nijak neoslovuje, napojení na značku tam necítím.

Štěpán Holič (Lemon Design)


👍

Celkově logo i nový vizuální styl působí dobře a čistě, což je příjemná změna oproti původnímu poněkud archaickému logu, které patří spíše do doby kompasů a buzol.

Martin Kalda (Design portál)


👍

U loga čistá práce, tedy kromě nepovedených rozpalů (zejména mezi T a symbolem). Ale rozpracovaní do aplikaci by mohlo být zajímavější.

Martin Marušinec (Touch Branding)


👍

Logo nemusí být vždy kreativním koncertem. V tomto případě citlivý styling, moderní font, zachování jednoznačné a srozumitelné symboliky se vztahem k činnosti značky úplně stačí. Je to střídmé a díky tomu může logo fungovat dlouhodobě bez ohledu na módní trendy. Litera „O“ jako globus je hezky graficky začleněná a logo je pěkně vyvážené.

Kamil Pavlíček (Unifer)


6️⃣ Muzeum Novojičínska

Autorem je By.studio. Další ukázky najdete v článku.

Sending
Hodnocení čtenářů 2.98 (45 hlasů)

👍

Identita mě baví a dobře kombinuje několik prvků. Literu “M” jsem ve značce na první pohled neviděl, ale baví mě hravost, více možností explikace a rozpracování dalších značek.

Tom Garcy (This is Garcy)



👎

Myšlenka symboliky od smyčky k písmenu M, od meandru Odry vedoucí k silnici, nebo zmiji může být dobrým a nosným základem. I navržené hravé pojetí ve formě doplňování stylizací ke značce je povedené. Jen ta smyčka z mého pohledu dobře nefunguje. Není dobře čitelná ve smyslu vysvětlené symboliky. Nedokážu si navržený tvar smyčky s muzeem spojit. Velká škoda, že se to M jako základ loga nepodařilo lépe stylizovat.

Jan Herynek (Design Herynek)


👍

Logotyp muzea působí zajímavě hlavně díky autorskému písmu Vojtěcha Kollerta. I když je symbol ve tvaru „m“ trochu rébus, k písmu se hodí. Vizuální styl stojí v podstatě pouze na autorském písmu, logo je potlačené v rohu, jeho potenciál je nevyužitý. Zajímavé jsou ale symboly jednotlivých poboček muzea, působí uceleně a se základním „m“ tvoří vždy zajímavou dvojici.

Filip Heyduk (Heyduk, Musil & Strnad)


👎

Hravý a pestrý vizuál, v detailech nepěkně provedené logo a zvlášť problematická sdílená identita, poskládaná z nesourodě působících objektů. Provedení hada (litery M) působí lajdácky. Dotahy bříšek jsou vůči sobě vychýleny jen o fous, takže netušíte, zda je to chyba či záměr. Levý počátek tahu nedrží chtěnou kolmici s textem. A nakonec slití a překryv tahu už vůbec nepomáhá příběhu o meandrech, zmijích a provazech…

Štěpán Holič (Lemon Design)


👎

Oproti původnímu, poněkud složitému, logu je to příjemná změna. Velkým plusem je autorské písmo. Hlavní symbol vlnovky je možná až příliš abstraktní. Nicméně pokud už vznikl, mohl zároveň fungovat jako spojující prvek všech deseti log, které má nové vizuální styl sjednocovat. Vlnovka v každém logu pobočky je prostě jen přítomna. Je to možná trochu nevyužitá příležitost.

Martin Kalda (Design portál)


👎

Buď mi něco uniká, nebo zkrátka není důvod, proč by symbolem muzea měla být tučná černá smyčka? Je to těžké a chybí zde vztah mezi vizuálním ztvárněním a muzeem samotným. Ve srovnání s původním jde o zlepšení. Výběr fontu je v pořádku, i přes zvolený groteskový styl písma neztrácí sazba vzhled instituce. Dojem kazí celková kompozice loga a nepříliš propracovaný příběh za vlnovkou. V aplikaci loga vidím slabé místo – stálé opakování prvků nekonzistentně použitých, barvy nevyužívají plný potenciál samotného loga a jednotlivé instituce ve svém logu mají 2 nesouvisející symboly, což je zbytečné.

Kamil Pavlíček (Unifer)


👍

Není to zrovna přímočaře krásné logo, zvláště v těch kombinacích. Tím ale vlastně plní tu svou hlavní funkci – odlišení a rozpoznání. Je to jiné a provokativní.

Zdeněk Sládek (Studio Protein)


👍

Z prezentace nové identity to vypadá, že práce na zakázce autory vážně bavila. Výsledek působí hravě, nenuceně a vše tak nějak pěkně plyne – stejně jako smyčka v symbolu „M“. Tvorba autorského písma na míru muzeu je velký nadstandard a vzhledem k jeho výraznosti může fungovat jako nosné téma – což je ostatně na plakátech a dalších materiálech vidět. Připomínkoval bych snad jen kerning v logotypu – mám pocit, že tady to chtělo ještě se trochu potrápit.

Zdeněk Zeman (Frank Ateliér)


Máte-li tip na zajímavé logo či vizuální styl pošlete nám ho na adresu redakce@designportal.cz.