Článek Rozhovory

Senior designer LEGO Ninjago Michael Svane Knap: při práci nejvíc používáme skutečné kostky

Od konce září je v kinech k vidění třetí ze série LEGO filmů. Po snímcích LEGO příběh a LEGO Batman přichází třetí film — LEGO Ninjago. A pokud jste po cestě z kina přemýšleli o tom, která chytrá hlavička (nebo hlavičky) stojí za těmi skvělými nápady, kterými se to ve filmu jen hemží, pak jste tu správně. Naskytla se nám příležitost rozhovoru se senior designerem společnosti LEGO a tvůrcem námětů Michael Svane Knapem a s radostí jsme ji využili.

Michael Svane Knap

Ve společnosti LEGO pracuje od roku 2013. Momentálně zastává pozici senior designera a tvůrce námětů (Senior Designer & Content Driver) v týmu Ninjago, jehož členem je od roku 2014. Volný čas tráví se ženou a třemi dětmi.

Rok poté, co jste dostudoval na Kolding School Of Design,  jste nastoupil do společnosti LEGO. Jak se vám to podařilo?

Při práci na absolventském projektu jsem se zaměřil na navrhování hraček. Byl to úmysl, chtěl jsem získat práci v LEGO. V rámci diplomové práce jsem sbíral poznatky o tom, jak probíhá interakce mezi dětmi a produkty. Věděl jsem, že budu muset mít v portfoliu i nějaké stavby z LEGO kostiček, takže jsem po promoci zapracoval na svých stavitelských dovednostech, abych se měl čím pochlubit.

Z juniorské pozice jste pak poměrně rychle postoupil na seniorskou. Je toto běžná praxe ve společnosti LEGO?

Když jsem nastoupil, dostal jsem na výběr, zda chci začít jako junior designér, nebo designér. Několik let předtím jsem totiž pracoval jako grafik. Tyhle dvě oblasti designu se od sebe výrazně liší, a proto jsem se rozhodl začít jako junior. Díky znalostem z předchozí práce jsem na tom byl ovšem tak, že jsem u společnosti LEGO mohl rychle postupovat.

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

Každý den je docela jiný, málokdy jsou si moje dny podobné. Jsem tvůrce námětů v týmu Ninjago, což znamená, že ho umělecky vedu a schvaluji prvky, které se v seriálu Ninjago používají. Jindy třeba stavím modely, nebo je s pomocí počítače připravuji na další kroky výrobního procesu.

Seriál LEGO Ninjago — Masters Of Spinjitzu běží od roku 2011. Byla asi jen otázka času, kdy někoho napadne udělat film na motivy této úspěšné série, ale proč to trvalo tak dlouho?

LEGO Ninjago je náš vlastní námět. Ten příběh tvoříme my sami a máme ho moc rádi. Ninjago už je poměrně dobře etablovaná značka, a tak je vhodná i pro zfilmování. Původně se ale předpokládalo, že Ninjago bude mít životnost jen tři roky. Díky silnému týmu jsme jej ovšem dokázali obnovit. Jsem nesmírně rád, že dnes máme nejen film, ale i silnou pozici v portfoliu LEGO stavebnic.

A lišila se vaše role při práci na seriálu a na filmu?

Když tvoříme náměty pro Ninjago do televize, vyvíjíme produkty tak, aby měly před příběhem vždy trochu náskok, jsou s ním ale těsně propojené. S filmem Ninjago byl postup poněkud jiný. Modely jsme vytvářeli ve spolupráci s animačním studiem AnimalLogic. Pak jsme vzali filmové modely a snažili jsme se o to, aby se s nimi nejen dobře natáčelo, ale aby byly zároveň i dobrými hračkami.

Jak velký tým pracoval na filmu?

Určit přesný počet lidí, kteří se na filmu podíleli, je docela těžké. Když se pokusím o co nejlepší odhad, tak si troufnu říci, že to bylo v rámci různých procesů nějakých 40–50 lidí. Kdybych to bral jen v oblasti designu, tak nás bylo celkem osm návrhářů a čtyři grafici.

Prozradíte i jaké vybavení používáte k práci?

Při každodenní práci nejvíc používáme skutečné kostky. V určitých fázích vývoje pracujeme s 3D softwarem Maya, s jehož pomocí počítáme ceny a ověřujeme právní záležitosti. Kromě toho při návrhu postav a koncepční práci používáme ještě programy Photoshop a Illustrator.

Kde hledáte inspiraci k tvorbě nových postav?

Při práci si s kolegy sdílíme různé druhy inspirace. Patří k nim třeba staré filmy o nindžích, anime, komiksy, hračky, ale i popkultura obecně.

Ve vašem životopise mě zaujalo, že vaší prací bylo i testování LEGO stavebnic na dětech. Jak taková věc probíhá?

Každý týden k nám do kanceláře chodí děti a my jim ukazujeme různé modely, funkce a postavy. Chceme přitom vidět, jak si děti s modely hrají a jakou roli hraje jejich stabilita. Také chceme, aby nám děti o modelech vyprávěly svoje příběhy. To je zásadní součást naší práce, protože si při ní ověřujeme, zda jsou produkty skutečně žádané a zda jsou to dobré hračky.

Kolik jste už vymodeloval LEGO postav? Máte nějakou zvláště oblíbenou?

Navrhl jsem víc než 30 různých modelů LEGO a svými nápady jsem přispěl ke vzniku řady různých postav. Při vývoji se u nás může do návrhu postav i modelů zapojit celý tým. Moje oblíbená postava, na jejíž tvorbě jsem se podílel, je Flintlocke, jeden z nebeských pirátů ze šesté řady seriálu Ninjago. U něj jsme poprvé na postavě Ninjago použili knír, což mu nesmírně dodalo na osobitosti.

Oba předchozí filmy získaly od diváků velmi dobré hodnocení. Jak myslíte, že dopadne Ninjago?

Film Ninjago je určitě stejně dobrý, ne-li dokonce lepší než jeho předchůdci. Zachovává si totiž řadu důležitých prvků, díky kterým je Ninjago jako televizní seriál tak úspěšný, a to je skvělé.

Dalo by se říct, že máte práci snů. Co byste poradil těm, kteří by chtěli pracovat pro LEGO?

Musejí mít rádi tvorbu hraček a chtít jejich pomocí zprostředkovat kvalitní zážitek ze hry. Měli by umět přemýšlet jako děti a být pořád zvědaví. Kromě toho je zapotřebí mít i základní povědomí o otázkách designu. To může k získání práce u společnosti LEGO hodně pomoci.

Máte svoji osobní LEGO postavičku Michael Svane? Pokud ano, objevila se někde? :)

Bohužel nemám. Pár postav v televizním seriálu Ninjago je ale inspirováno některými z mých kolegů, takže kdoví – někdy v budoucnu třeba vznikne i Michael ve formě minifigurky.

A Vaše plány do budoucna?

Doufám, že budu moci u firmy LEGO vést svůj vlastní designérský tým. Je to další krok v kariéře a já se na to velmi těším.

Přejeme tedy, ať to vyjde a děkujeme za rozhovor.

Zdroj: lego.com