Článek

Recenze knihy „Dějiny reklamy“

Dějiny reklamyRecenze knihy „Dějiny reklamy“

Popsat dějiny reklamy, jejichž začátek se dle knihy datuje do roku 1842, na 336 stranách, určitě není jednoduchý úkol. Tuto výzvu si vzali na starost reklamní veteráni z Paříže Stéphane Pincas a Marc Loiseau, kteří po více než tři desetiletí pracovali v tvůrčích oborech a sociálním výzkumu zejména v globální komunikační skupině Publicis. Pod její křídla spadají jedny z nejznámějších reklamních agentur z celého světa, jako je Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, Fallon McEligott, BBH a další. Díky těmto zdrojům tak vznikla unikátní publikace zachycující vývoj reklamy a reklamního průmyslu.

Dějiny reklamy

Kniha je tedy především přehlídkou vybraných reklam z celého světa popisující 164 let historie reklamy. Největší část reklam pochází z USA, Velké Británie a Francie, jelikož tyto země sehrály v dějinách reklamy největší roli. Vzhledem ke své formě a cíli kniha mapuje hlavně tradiční reklamní média (plakáty, tisk, audiovizuální reklamy a outdoor). Nová média a ostatní formy reklamy proto v knize nehledejte.

Dějiny reklamy

Autoři se nám dle jejich slov na plnobarevných stránkách snaží ukázat co největší škálu produktů, pro které byla reklama nasazena, a zachytit tak všechny spotřební oblasti. Hlavním kritériem, dle kterého příspěvky vybírali, byl strategický a reprezentativní výraz spolu s propojením umění a reklamy. Díky tomuto přístupu tak kniha nabízí opravdu různorodý obsah složený z kvalitních a na svou dobu inovativních, příkladů.

Dějiny reklamy

Díky pečlivě vybraným ukázkám můžeme pozorovat evoluci umělecké stránky, použitých technologií, typografie, barevného tisku, ilustrace a fotografie až k počátkům digitální revoluce a do současnosti. Zde kniha končí rokem 2006 zamyšlením nad budoucím vývojem a výzvami, kterým bude reklama jednou čelit, z úst šesti významných osobností reklamního průmyslu.

Dějiny reklamy

Kniha je uspořádána chronologicky do pěti kapitol. Ty mapují období 1842–1920, 1921–1940, 1941–1960, 1961–1980 a 1981–2006. Plynule tak prezentuje vývoj reklamního stylu. Každá kapitola se otvírá popisem politické situace, společnosti a umění za dané období. Kniha na dvou stranách v rámci jednotlivých kapitol zkoumá legendární kampaně a značky moderní historie reklamy a doplňuje je komentáři, které pomáhají objasnit historický kontext a význam každé z kampaní, spolu s informacemi o autorech a letech nasazení reklamy.

Dějiny reklamy

V knize najdeme první krůčky značek Coca-Cola, Camel, Cadillac, Ford, Marlboro a dalších a také způsob, jakým byla k reklamním účelům použita umělecká díla takových mistrů jako byli Picasso či Magritte.

Dějiny reklamy

Díky skvěle vybraným příkladům (zejména ty z poslední doby jsou ukázkou netradičních forem a kreativních způsobů pojetí) se kniha stává silně inspirativním zdrojem pro každého, kdo se o reklamu zajímá či v ní aktivně působí. Nesmím opomenout ani příležitost sledovat vývoj grafického zpracování plakátů a tiskovin spolu s typografií. To jistě ocení řada grafických designerů. Chcete-li si tedy utvořit či utříbit obraz historie reklamy, inspirovat se a zamyslet se nad budoucím vývojem, bude tato publikace určitě skvělým kandidátem.

-Dějiny reklamy

Autoři: Stéphane Pincas a Marc Loiseau
Vydavatel: Slovart
Počet stran: 336
Formát: 237 x 279 mm
Cena: 999 Kč

Další informace o knize najdete na webu vydavatele.

Krčmář Jakub

https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/kniha-dejiny-reklamy.html

20.04.10