Článek

Přebalovací pult a stan s postelí jako vítězné návrhy doplňků pro stylový Fiat

Před časem jsme na Design portálu psali o soutěži Projekt X, ve kterém měla široká veřejnost možnost navrhnou vychytávku pro nový stylový Fiat 500X. V dubnu se sešla odborná porota a vybrala výherce – po jednom z České a Slovenské republiky.

V česko-slovenské genderově vyrovnané porotě se potkali jak přední designéři a teoretici, tak ilustrátorka, módní návrhářka a automobilový publicista. Šest členů v čele s architektem a designérem Jiřím Pelclem hodnotilo především originalitu a potenciál soutěžních nápadů.

fiat_vitezne_prace_07

Předseda poroty Jiří Pelcl. Zdroj: 500x.cz

„Na Projektu X mě zaujal neobvyklý způsob, jak dospět k výsledku – tedy zapojení široké laické veřejnosti s následnou spoluprací s designéry. Málokdy se v první řadě hodnotí nápad,“ řekl Jiří Pelcl.

Autorky vítězných návrhů a výherkyně vozů Fiat 500X:

SK – Lucia Ftáčniková PŘEBALOVACÍ PULT (spolupráce Anna Marešová)

fiat_vitezne_prace_01

Zdroj: 500x.cz

ČR – Michaela Bělohradská X CAMP (spolupráce Václav Mlynář)

fiat_vitezne_prace_04

Zdroj: 500x.cz

„Nakonec jsme jako porota, složená s mužů a žen, dali přednost důmyslným praktickým pomocníkům, rozšiřujícím možnosti vozidla. A pokud by se nápady obou vítězek opravdu realizovaly s myšlenkou na jejich výrobu a zařazení do alternativního vybavení vozu, není pochyb o tom, že by je jistě ocenilo nejen mnoho žen, ale celých rodin“, vysvětluje rozhodnutí poroty Tereza Bruthansová.

Ve slovenské části soutěže zvítězila Lucia Ftáčniková, která ve spolupráci s designérkou Annou Marešovou rozvinula myšlenku přebalovacího pultu pro miminka umístěného do interiéru vozu. „Na Slovenské straně mě po pravdě zaujala většina projektů. Za zásadní jsem považoval snahu vyřešit problém přebalování malých dětí. Ostatně toto téma se v soutěži objevilo dokonce několikrát,“ řekl otec tří dětí a loňský držitel titulu Designér roku cen Czech Grand Design Jan Čapek. Vhodná podložka vyrovnávající svažitý terén zadních sedadel, na které by bylo možné bez problému přebalit dítě se ukázala jako mezera na trhu. A také o to v soutěži šlo, poznat skutečné potřeby uživatel.

fiat_vitezne_prace_02

fiat_vitezne_prace_03

Lucia Ftáčniková PŘEBALOVACÍ PULT (spolupráce Anna Marešová). Zdroj: 500x.cz

V české části soutěže zvítězil X Camp neboli multifunkční skládací doplněk Michaely Bělohradské. Složený jej lze snadno umístit do kufru vozu, kde může rovněž sloužit k pohodlnému přebalení kojence a zároveň díky němu během chvilky proměníte Fiat 500X v campingový vůz. Tento multifunkční skládací stan se samonafukovací konstrukcí společně se soutěžící rozpracoval designér Václav Mlynář. „X Camp mě oslovil od prvního pohledu a přečtení prezentace. Vlastnit něco podobného v autě, kde trávíme spoustu času po výletech s naší soukromou mateřskou školkou, bych velmi uvítala! Tento nápad se mi zdá praktický a opravdu často využitelný. Dívám se na problematiku z pohledu velké rodiny s dětmi, která ráda a často cestuje. Myslím si však, že je stejně dobře využitelný pro bezdětnou rodinu a vlastně kohokoliv, kdo jezdí často po výletech,“ říká módní návrhářka a majitelka galerie Harddecore Josefina Bakošová.

fiat_vitezne_prace_05

fiat_vitezne_prace_06

Michaela Bělohradská X CAMP (spolupráce Václav Mlynář). Zdroj: 500x.cz

„Projekt X má své šťastné vítěze. V tomto případě lze však považovat za důležitější jeho samotný průběh, tj. sběr nápadů od široké české a slovenské (především dámské) veřejnosti, jejich výběr renomovanými designéry a především pak samotný proces převední vybraných idejí do konkrétního návrhu, na němž pracovali designéři společně s jednotlivými autorkami. To byla jistě neobyčejně zajímavá zkušenost a zážitek pro vybrané dámy a nemalá výzva pro odborníky z oblasti designu. Není časté, aby firma nechala v tandemu tvořit a řešit designéry přímo se zástupci veřejnosti, tedy klientely,“ doplňuje členka poroty teoretička a kurátorka Tereza Bruthansová.

Závěrem lze říci, že ze soutěže vyplývají tři linie potřeb uživatel: kromě pomůcek pro péči o malé děti si uživatelé přejí doplňky rozšiřující funkce vozu. (Jan Čapek například ocenil myšlenku soukromého letního kina, které funguje jak zvenčí, tak i z kabiny a spojuje v sobě romantiku amerických autokin s přitažlivostí a komfortem soukromé projekce.) Třetím výrazným tématem, které se mezi soutěžními nápady objevovalo, byla potřeba personifikovat vůz. „Zdá se, že technické parametry automobilů a stylistická řešení zaměřená na estetická vizuální hlediska nedokáží vytvořit psychologické vazby uživatele k výrobku,“ vysvětluje Jiří Pelcl. Osobně jej proto zaujal rovněž koncept „Mluvící auto“, který se vztahuje k touze, aby automobil byl i komunikačním partnerem při jízdě, nejen anonymním technickým prostředkem k dopravě.

 

Složení poroty:

Jiří Pelcl – architekt a designér, bývalý rektor UMPRUM

Tereza Bruthansová – kurátorka a teoretička umění a designu

Jan Čapek – designér a pedagog, loňský držitel titulu Designér roku cen Czech Grand Design

Josefina Bakošová – módní návrhářka a majitelka galerie Harddecore

Dagmara Tragorová – grafická designérka a ilustrátorka

Ivan Matúška – publicista v oblasti automobilového a interiérového designu, interiérový designér