PoužitelnostPoužitelnost: „Tisk je už definitivně mrtvej a online se vrací na plný koule!“

To je dnešní trend čtenářů denního tisku. Kterému se musí přizpůsobit také inzerenti. Pojďme se tedy připravit na klíčový aspekt multimédií – magické slovo použitelnost.

Použitelnost je klíčem
V tisku běžně hlídáte spad, přetisk nebo barevný profil. Ve virtuálním světě internetu a multimédií existují podobné aspekty, které se dají jednoduše shrnout pod pojem: „použitelnost“. Tímto označením definujete prostou schopnost obstát ve vztahu k uživateli. Není však lehké „přepnout“ své vnímání z autora do pohledu uživatele. Existuje však nespočet nástrojů jak si pomoci.

Web
Na internetu více než jinde platí pravidlo: „Když uživatele nechytíte do několika vteřin, přišli jste o něj.“ To však bohužel neznamená tvořit kontroverzní nebo přehnaně efektní weby, ale naopak. Základním pravidlem je použít empatické schopnosti a vžít se do pohledu vašeho uživatele resp. potenciálního zákazníka. Ať už prodáváte ledničky, nebo vlastní portfolio, někomu ten obsah vždy „prodáváte“.
 
Bannery
Kolikrát jste už řešili situaci, kdy klient přinese hotový inzerát do tisku a řekne „Dostaňte to do  banneru a dejte na web.“ Přitom online banner představuje úchvatný extrakt celé myšlenky použitelnosti. Musí být zajímavý, ale ne přeplácaný. Musí zaujmout, ale ne zahltit informacemi. Musí korespondovat s korporátním designem, mít svěží nápad. ale hlavně musí fungovat, tedy přesměrovat uživatele na web klienta.
 
Multimediální prezentace
Podobná situace je v oblasti klasických multimédií. Pokud připravujete prezentaci, jako vodítko proslovu nebo školení, musíte pamatovat na uživatele. Ne všichni budou sedět v první řadě, někteří si možná zapomenou brýle a téměř určitě přestane fungovat zatemňovací systém. Pokud mluvčímu chcete pomoci – využijte použitelnost. Písmo musí být dostatečně velké a kontrast maximální.

Použitelnost operačních systémů
Někde na hranicí mezi online a offline je operační systém. Je nástrojem věcí uvedených výše a jako takový by se měl chovat jako médium. Dobré médium poznáte podle toho, že o něm nevíte. Například takové kino, když má film „dobrou použitelnost“, zapomenete na vše okolo sebe.

Pokud vám dělá problém najít ovládací panel, který jste před chvílí omylem zavřeli, nebo „nemůžete zaboha najít kde se tady přepíná klávesnice na anglickou“, tak máte co do činění se špatnou použitelností. Jako ukázka (ne)aplikace použitelnosti poslouží možnost nastavení vzhledu operačního systému. Pro zachování objektivity uvádíme tři zástupce operačních systémů na desktopu: Windows, Mac OS X a Ubuntu Linux. U všech zúčastněných se k této volbě dostanete zpravidla přes hlavní nabídku.

Windows Vista

Nabídka: Start > Nastavení > Ovládací panely > Individuální nastavení

Windows
 
Výhody
–         vše po ruce v jednom okně
–         najdete nápovědu i když neznáte klávesu F1

Nevýhody
–         názvosloví není zcela jednoznačné
–         většina ikon obsahuje motiv monitoru
–         některé odkazy nesouvisí s tématem okna
–         aplikace změn až po potvrzení

Mac OS X – anglicky

Nabídka: „Jablko“ > System Preferences > Appearance
 
Apple

Výhody
–         efektivní a jednoduché rozhraní
–         jednotné začlenění do panelu nastavení
–         vizuální efekty pomáhající pochopit „co se děje“
–         přehledné názvosloví, třídění voleb do skupin
–         najdete nápovědu i když neznáte klávesu F1

Nevýhody
–         nastavíte jen nejnutnější volby

Ubuntu Linux – správce oken Gnome

Nabídka: Hlavní menu > Systém > Nastavení > Vzhled

Linux

Výhody
–         možnosti nastavení
–         velice přehledné názvosloví
–         rozdělení do záložek
 
Nevýhody
–         složitější na orientaci pro začínající uživatele
–         nefungující volby záložky „Efekty“ by měly být skryty

Závěrem
Takto lze ve stručnosti charakterizovat použitelnost. Mnohdy její zákonitosti nutí designéry omezit vlastní kreativitu. Samoúčelná kreativita však nepatří do designu, ale výstavní síně. Aspekty použitelnosti jsou mnohem rozsáhlejší. Pokud vás tato oblast zajímá, prohlédněte si související odkazy.

Zdroje informací
–         Václav Krejčí – design grafiky GUI
–         Jakob Nielsen
–         Nicholas Negroponte
–         Karlova Univerzita –  Elektronická kultura a sémiotika na FHS

Vítězslav Válka

http://www.designportal.cz/navody-tutorialy/pouzitelnost-je-klicem.html

09.11.07

Komentáře