Sledujte Design portal take na:   Facebook Facebook Twitter Twitter Delicious Delicious YouTybe YouTube Vimeo Vimeo RSS ClánkyKrátké zprávyDiskuze

iStock

Budou si firmy kupovat levná loga z fotobanky? Co na to ríkají grafici?

Jedna z nejvetsích svetových mikrofotobank iStockphoto (vlastnená Getty Images) plánuje v dohledné dobe zacít s prodejem royality free log. Stejne snadno jako si nyní firmy kupují obrázky do powerpointové prezentace, si budou moci koupit vlastní vizuální identitu. Je to pro grafiky dobrá nebo spatná zpráva? Zeptali jsme se trojice grafiku a vy muzete pripojit svuj názor pod clánkem.

  • Martin Kalda
  • 06.10.09

Prostredí kolem nás je zaplaveno nekvalitími amatérsky vytvorenými logy a narazit na kvalitne zpracovanou vizuální identitu jde jen pomálu. iStockphoto bude nabízet loga, která projdou pomerne prísným výberem a dá se tedy predpokládat nejaká úroven kvality. Na druhou stranu pravdepodobne pujde z vetsí cásti o takzvaná „univerzální trendy loga“ a otázkou je, jak muze bude logo správne fungovat bez jakékoli vazby na znacku klienta a navíc pokud jiz bylo napríklad sedmkrát pouzito jinou firmou.

Na názor jsme se zeptali Lukáse Veverky, Jirího Sekery a Jarina Nemecka. Vy ostatní muzete vyjádrit svuj názor v diskuzi pod clánkem.

- Lukás Veverka
www.parasite.cz

Nejsem si uplne jist jak to má fungovat. Ale prodávání log formou Royality Free je podle me naprosto proti funkci loga. Jak muze logo slouzit jako identifikacní prvek, kdyz si stejný tvar muze koupit kdokoliv jiný?

Dalsí problém je pro me nekoncepcnost symbolu ve vztahu k firme. Místo aby designér navrhnul symbol na míru, vybere z banky „klipartu“ jeden vhodný. Pripomíná mi to práci nekterých kolegu, kterí kdyz se jim nepodarí prodat návrh jednomu subjektu, klidne ho za nejaký cas prodají nekomu jinému. Tento zpusob recyklace osobne nemusím.

Na druhou stranu, fakt ze tento typ obchodování s logy zahrnula do svých sluzeb fotobanka naprosto chápu. Fotobanky nikdy nepracují na základe jedinecnosti. Naopak. Navíc, existují i grafická studia, které nabízejí hotová loga - jen si vybrat. Jen to není cesta, po které bych já chtel krácet.

Zastávám názor, ze je vzdy lepsí fotku nafotit, logo navrhnout. Práce musí bolet. :)

- Jirí Sekera
studio Refresh

Je treba brát v úvahu, ze zásadní vliv by na nás trh melo spustení a masové rozsírení tuzemské sluzby (nebo alespon ceské mutace). Spoustení zahranicních sluzeb tohoto typu u nás nebude v dohledné dobe znát, i kdyz by se jednalo o renomovanou znacku. Ostatne, moznost koupit si jiz hotové logo není novinka.

Pokud by se k nám i presto trend prefabrikovaných log dostal, dorazil by, dle mého názoru, s krízkem po funuse. Stále více zacíná být dulezitá promyslená koncepcní komunikace vyuzívající precizne pripravený jednotný vizuální styl, nikoliv jen samotné logo.

Ve výsledku by, dle mého názoru, rozsírení podobné sluzby u nás ovlivnilo pouze urcité cílové skupiny. Malé zacínající firmy a zivnostníci, kterí si dulezitost znacky uvedomují, by meli moznost za rozumnou cenu porídit dustojný stavební kámen jejich budoucí reprezentace. Stredne velké firmy, které mají za to, ze lze na vizuální komunikaci setrit, podobná sluzba nezachrání, ale urcite jim ani neuskodí. Velcí a osvícení ví, ze nejsou tak bohatí, aby kupovali levné veci.

- Jarin Nemecek
freelance designer, www.jarin.cz

Osobne tomu nedávám moc velkou váhu. Nabízení hotových predloh pro loga nebo webové stránky není zádná novinka. Myslím, ze to nenahradí klasický proces vývoje identity pro klienta.

Pokud by toho nekdo chtel zneuzívat a nabízet takovou predlohu jako svojí práci, tak je to samozrejme spatne. Pokud o tom bude zákazník vedet anebo nebude mít dostatek prostredku na vývoj vlastního loga, proc by si nemohl koupit nejaký prefabrikát. Zálezí na nem. Vsichni ale moc dobre víme, ze nejlepsí oblek jen ten, který je usitý na míru.“

Pixmax.cz Úvodní fotografie od Pixmac.cz

Prectete si dalsí clánky v rubrice:
Komentáre

Autor clánku:
Martin Kalda

Anketa

Byli byste ochotni koupit logo z fotobanky?

Ano 16,20% 16%

Ne 83,80% 84%

celkem 142 hlasu

NolanAllison

christinatorres@mail15.com | 30. cervenec. 2010, 18.29

I took my first <a href="http://bestfinance-blog.com/topics/mortgage-loans">mortgage loans</a> when I was 32 and this aided my relatives very much. But, I need the bank loan as well.


Beran

shop@sixtyseven.cz | 07. prosinec. 2009, 00.28

Mno, pokud muzu hodnotit, prestoze spis patrim do skupiny lidi, ktera by mela tuto sluzbu vyuzivat, nakonec jsem se rozhodl jit "hlavou proti zdi" a vytvoril jsem "firemni idenitu" sam. A po nekolikalete proverce musim rict, ze i pro zaplivany cyklisticky kramek ma tato cesta rozhodne svuj vyznam. A naprosto souhlasim s nazorem, ze v ulicich je urcite co zlepsovat! Jen nejsem zcela presvedceny, ze to povede ke zkulturneni grafiky ve mestech obecne. Spasa v podobe logobank a moznosti "vylepsit" firemni image obrazkem je falesna. Pokud nekdo nechape smysl a vyznam tvorby loga a celkoveho dojmu, zadny universalni obrazek ho nezachrani. V mnoha pripadech si dost dobre myslim, ze se bude jednat o totalni deformaci vzhledu napriklad necitelnym pouzitim nevhodneho fontu. Az vsechny loga, cedule, napisy a firemni vizualy budou alespon v poctivych a spravne "naporcovanych" krivkach, pak mozna UNI PIX ma smysl. Jinak zdravim vsechny, kteri se dokazali v teto oblasti prosadit a smekam pred nimi !
P.B.


Vera Kisel

vera.kisel@gmail.com | 15. ríjen. 2009, 14.03

Ja to vidim takto: po uliciach su spusty uplne strasnych log- pretoze ludia, co nemaju vkus ani peniaze sa snazia zvladnut to sami...
Ked sa tento typ "klientov" zameria na loga z databanky nikomu to neulizi.

Su tu ludia, ktori by do graf. studia ani nezasli.
Logo z databanky zabezpeci, ze nam nebudu "vstavat vlasy dupkom" ked nahodou dostaneme do ruk ich firemne materialy.


Lukás Veverka / www.parasite.cz

 | 07. ríjen. 2009, 08.35

Sorry, ja ty uvozovky necetl jak jsem mel. :)


Michal Malina:.

 | 06. ríjen. 2009, 20.50

Proto jsem to Lukási dával do uvozovek :) Souhlasím, ze symbolika je nárocná a kdyz se to povede a zub casu to proverí, tak je i nezamenitelná (apple, nike..) Ale jeste porád je hodne subjektu, ke kterým se hodí "jen" typografická loga. A typografická loga umí být krásná, o tom zádná. Fotobanka toto podle me nikdy nenabídne, protoze takové logo musí vznikat ruku v ruce s názvem. Toto nejde udelat dopredu a pak tam jen doplnit jméno :)


Martin Kalda

redakce@designportal.cz | 06. ríjen. 2009, 20.41

Michal: Ja myslim, ze tenhle typ &#8222;narocnejsich&#8220; klientu nebude vyhledavat logo ve fotobance. Ale jinak souhlas, dost casto je videt, ze nazev firmy se projevi nejakym zpusobem do symbolu a myslim, ze to nejsou spatna loga. Bohuzel pro klienty bude prave tento typ logotypu z fotobanky asi nedostupny ... tedy pokud nebudou chtit svoji firmu prejmenovat na &#8222;your company&#8220; :)


Lukás Veverka / www.parasite.cz

 | 06. ríjen. 2009, 19.46

Michale: Me osobne príjde nárocnejsí práve ten symbol. Typografické logo povazuji já osobne za jednodusí a vlastne i lacinejsí zálezitost. To ovsem neznamená ze pro nekteré subjekty je pouze typografické logo naprosto v porádku. Nicméne za nárocnejsí typ pozadavku bych to rozhodne nepovazoval.


Michal Malina:.

 | 06. ríjen. 2009, 18.05

> Martin Kalda / redakce DP

Pokud tomu cemu zatím rozumím, rozumím dobre, tak klient si v této "fotobance" zakoupí (zrejme s casove neomezenou licencí) logo (symbol, obrázek, logogram, ideogram..), ke kterému jen dopíse s predem nadefinovaným fontem svuj název. Ale jak to práve bude v prípade, kdy klient bude o neco "nárocnejsí" a jeho predstavou bude typogram nebo takový logotyp, kde symbol bude soucástí typografické cásti, resp. typo cást bude originálním zásahem (typickým pro firmu) upravena? V tomto prípade bych tyto dve veci (název a logo) dával do urcité spojitosti, protoze si myslím, ze napríklad v tomto smeru ta fotobanka proste neposlouzí...


Ps1cho

 | 06. ríjen. 2009, 18.03

Dovolím si upozornit, ze nejde o nic nového. Trh s prefabrikovanými logy uz nejáký ten pátek bezí. Asi nejoblíbenejsí z prodejcu je pixellogo (http://www.pixellogo.com/) Kde si lze vybrat z pomerne sirokého výberu profesionálne zpracovaných log. Stejne tak si potenciální zákazník iStockphoto muze zajít i k nekterému z konkurentu, kde jsou tato loga jiz bezne k dostání.

Osobne bych ovsem po takovémto výtvoru v zivote nesáhl, myslím, ze kazdá firma si zaslouzí resení na míru.

To, ze nekdo príjde s tím, ze chce logo za 2000, neznamená, ze si nic drazsího nemuze dovolit. Jde spís o to, ze si neuvedomuje jak zásadní vliv muze mít vizuální styl na úspech nebo neúspech firmy. Casto jde jen o to, vse správne vysvetlit. Pokud si ovsem klient nedá ríct, nic jiného nez klipartové logo si nezaslouzí...


Martin Kalda

redakce@designportal.cz | 06. ríjen. 2009, 17.00

Michal Malina: asi bychom nemeli plest dohromady dve veci - nazev firmy/brandu/produktu a jeho logo. Jak je videt z titulni fotografie, tak u tech log je nejaky genericky nazev, ktery si pak klient zmeni podle nazvu sve firmy.

Ano i nazvy firem se vymysleji a prodavaji, ale to uz je zase jiny pisecek :)


Jirka Jerabek

 | 06. ríjen. 2009, 16.45

Verim, ze sluzba najde svou cilovou skupinu.

Kazdy z nas jiste dobre zna poptavky na tvorbu CID / firemni image / loga s rozpoctem nekolika tisicovek. A co takovym klientum rict? Dostanou sluzbu ekvivalentni cene, kterou zaplati. Chapu, ze ne kazda firma ma moznost investovat desitky tisic.

Z pohledu designera mne tahle sluzba prijde v presnem protikladu toho, co ma firemni image / CID / logo predstavovat.

Jednotny vizualni styl by mel byt sity na miru, mel by odpovidat dukladne analyze cilovky a pozadavkum zadavatele, nest stezejni myslenku a predstavovat image spolecnosti. A tohoto nelze docilit vyberem ve foto(logo)bance.

Ale jak jsem uz rekl, je dobre, ze tady ta sluzba bude, sve klienty jiste najde. Ne kazdy, kdo si nemuze dovolit Porsche, by mel chodit pesky.


Lukás Veverka / www.parasite.cz

 | 06. ríjen. 2009, 16.35

Typografické logo si napíse takový séf, co by ho chtel kupovat od fotobanky, klidne ve wordu sám :)


Michal Malina:.

 | 06. ríjen. 2009, 16.27

Moc dobre nechápu jak by to melo být s typografickými logy? Jako napríklad séf rozjízdející se firmy s predstavou o konzervativním typografickém logotypu prijdu na tuto fotobanku s pozadavkem urcitého názvu a budu doufat, ze toto znení tam najdu? :) Svet bude nejspís zaplaven jen znackami a symboly a stejne se to zase vrátí tam, kde to je nebo bylo...


Marek Cvejkus

marekcvejkus@gmail.com | 06. ríjen. 2009, 14.16

Okolo nás môzeme vidiet vela pekne spracovaných logotypov, ale väcsine z nich chýba myslienkovitá nadväznost, na tú ktorú organizáciu s ktorou sú spojené a ktorú propagujú. A to je chyba. Stráca sa význam a zmysel loga ako takého. A mám pocit ze práve loga z tejto fotobanky budu takto pôsobit.


Michal Acler

michal@iamproduct.com | 06. ríjen. 2009, 14.14

Podstatná informace je to, ze dané logo se bude moci zakoupit pouze jednou, poté to jiz nebude mozné. Není treba se tedy bát toho, ze by po svete existovalo nekolik firem se stejným logem (coz se vlastne nekde deje uz ted:).

Rozhodne bych se toho nebál, ba naopak:
- grafici/designeri udají práci z suplíku
- klienti dostanou prístup k siroké nabídce logotypu a vyberou si ten, který je - podle nich - ten nejlepsí a který vystihuje jejich byznys. A tak by to melo být, ne?

Sluzbu vyuzije urcitá specifická skupina klientu. Osobne bych se nebál toho, ze nebudeme mít co zrát :-)


J. Hornansky

 | 06. ríjen. 2009, 14.04

Uplne uprimne?

Pokud mi do studia prijde zakazka na tvorbu loga za dva tisice, tak radsi na chvili sednu s klientem ke kompu a poradim mu s vyberem jakstakz kvalitniho loga z fotobanky, nez bych mu to za tu cenu patlal sam.

Nemam problem mu k tomu pridat i web z Monsterteplates. Takovej clovek stejne nikdy nebude muj platici klient a aspon at se nam to prostredi kolem trosku zkulturni.

btw kdo rika, ze loga z fotobanky musi byt nekvalitni? tohle rovnatko bych rozhodne nedelal


Hryzalek

petr@hryzalek.cz | 06. ríjen. 2009, 14.01

Souhlasím s Jarinem!
Neco ve smyslu: I obycejný oblek muze stacit... cím je drazsí, tím by mel vypadat luxusneji, ale kdyz si jej necháte udelat na míru, vzdy bude nejlepsí ;-) ...


Pridejte Vás názor


Anketa

Pruzkum ctenáru Design portálu: Jste muz nebo zena?

Muz 57,97% 58%

Zena 42,03% 42%

celkem 138 hlasu

 


 
Add to Google
 
Pridej na Seznam
 
Pridej na Seznam