Kam az jste ochotni zajít a jak moc se sebou necháte zacházet jako s otroky?
Sdílet
Ptám se, protoze jsem byla u toho, kdyz probíhalo výberové rízení na animovaný spot a POS materiály pro jeden nejmenovaný produkt. Produkcní studio dalo za ilustrace a podklady pro kampan do výberového rízení cenu celkem 30.000 Kc. No a tady jsme práve u tech otroku. Co z toho dostane vlastne ilustrátor, který zhotoví ilustrace
a potrebné podklady a dá tvár a charakter celému príbehu?
Dá se tomu vubec ríkat autorský honorár?
Pritom minimální hodnota takové práce je pro ilustrátora 90.000 Kc. Pokud si za svou práci necháváte platit almuznou, tak si pak nestezujte, ze se tím neuzivíte. Pokud neznáte cenu své práce a svá práva coby autori, tak z vás budou jen otroci. To je cesta do záhuby a nikoli k získání dalsích zakázek. Pak je jasné, ze ve vseobecném povedomí tato práce nemá tu hodnotu, kterou si zaslouzí.
Uz ani nejde o ten smysl tvorit neco pekného, ale o to vyhrát díky nejnizsí cene.
Made in China…..Jak si ty klienty vychováte, tak se oni pak chovají k vám.
A jeste jedna zálezitost, co by stála za zmínku. Nevím, jak se to deje ostaním ilustrátorum, ale já jsem se setkala s absolutní nekompetentností u agentur ohledne autorského práva. Stalo se mi napríklad, ze z mých ilustrací vytvorily úplne novou „ilustraci“, protoze je k tomu dotlacil klient kvuli casovému stresu. Mne ani nezavolali a nepozádali o tu úpravu. Nechali se klientem dohnat k porusení zákona. Lidé pracující v reklame by meli mít autorský zákon v malíku.
Text:
Vera Tataro
Prectete si dalsí clánky v rubrice:
Komentáre
Design portal
Tomas
| 23. srpen. 2011, 10.19
Dobrý den, bohuzel dnes je situace taková, ze cenu si stanovuje klient. Domnívám se, ze chyba není na strane prílezitostných grafiku ani "prostituujících" profesionálu - kazdý má nejakou nabídku a muze se uplatnit. Problém predevsím vidím v nízkém povedomí rady podnikatelu o grafice a propagaci celkove. V podstate z jeho pohledu je v porádku, ze si rekne za "nápis" 1000,- - kde je text a treba nejaké "kolecko". A jeste je nastvaný, ze si to nenapsal sám ve Wordu. Zacínající studenti ci fusující amatéri (mimochodem obcas lepsí nez profesionálové) za to nemohou.
davidkotulan
| 15. srpen. 2011, 12.05
Jo dneska je to hrozný.
Kdyz to vezmu na tvrdo tak:
Kdejakej emotalent z blogu si na torrentu stáhne photoshop, protoze slysel ze je to pecka pro grafiky a v návalu pocitu kreativity mrská v tom letácky, loga a weby o sto sest. A nebo varianta dve, obyc. copycentrum s corelem (corel hlavne kvuli cene) zamestná dva týpky jako grafiky z obchodní akademie nebo prumyslovky, protoze jsou na prácáku a mají maturu. Jemu bohate stací kdyz obslouzí konicu minoltu a v corelu namrská neco jako logo nebo texty na plep firemního auta.. A pak je tu poslední castá varianta a to firma + sekretárka co ráda maluje motýlky + ms office = spoustu usetrených penez.
Tak asi tak
Jirka
jirka@vtipy-obrazky.cz | 12. srpen. 2011, 15.40
Klient od klienta jiné Petre. Mám tak jednoho dva klienty, kterí nemají problém poslat peníze na úcet druhý den, ale vetsina 14+. Ze zacátku jsem delal i za splatnost 60+, ale to je uz likvidacní.
Petr Fiala
| 11. srpen. 2011, 16.35
A kdyz uz jsme u toho chlapci. Jakou vam dava splatnost faktur agentura pro kterou delate? S pravdou ven.
Setkavam se nejcasteji se dvema - prvni (horsi) az zaplati klient, a druha (taky spatna) cca 60-90 dnu po skonceni zakazky.
Samozrejme lecktera agentura ma svuj okruh vyvolenych, kterym plati s beznou dobou splatnosti (cca do 14 dnu), ale u techto lidi uz tezko rozpoznat jestli jsou to jeste freelanceri nebo jen interni zamestnanci, kteri do ofisu obcas zajdou.
| 11. srpen. 2011, 04.46
Nejdríve k samotné diskuzi:
Nastalo tu jakésy zmatení u kategorií jako freelancer, student atd..
Freelance nesnizuje ceny. Ani student nesnizuje ceny. Ale opravdu existují jedinci, z té ci oné kategorie, kterí jsou ochotni delat za neprimerene malou odmenu. Nicméne odmítám tohle pousalizování typu studenti za to muzou.
K tématu clánku:
Bezná praxe je, ze sítová agentura nebo její centrála (a k urcitým zakázkám od urcitých firem se nikdo jiný nez jejich sítová agentura dostat nemuze) pracuje s budgetem, který se rapidne snizuje tak jak jeho cásti spolykají jednotlivé oddelení agentur.
Ilustrativní príklad: reklamní spot pro nadnárodní spolecnost. Klient poptává spot u své materské agentury v zemi kde má sídlo. Vytvorí se nabídka a budget projektu: 100%.
Centrála sítové agentury si z toho vezme cca 40% za nic automaticky. Následne to poptá v nejaké jejich agneture. Treba v ceské, ponevadz se obecne ví, ze v cr je postprodukce levná a kvalitní. Takze ceská agentura pracuje uz jen s 60% puvodního budgetu. Ceská agentura opet automaticky spolyká polovinu zbylého budgetu a vytvorí poptávku u produkcních firem. Neco ve smyslu: máme tu spot s rozpoctem XY (to uz jsme jen na 30% puvodní sumy). Produkce samozrejmne cenu akceptuje a pak dál prerozdeluje peníze. Produkce uz v tuto chvíli operuje s tretinovým rozpoctem, který v své plné výsi byl optimalizovaný na tip projektu o který jde. Takze produkcím nezbývá nez tlacit cenu za jednotlivé procesy dolu a dolu jak jen to jde. Ve výsledku ty procesy, které jsou nejméne pracné nebo pouze byrokratické, si vezmou nejvíce penez. Tak to proste je. Dan za systém.
Napríklad me se v 80% prípadu stane, ze cenu za svoji práci neurcuji já, ale jen akceptuji poptávku. Mám jen jednoduchou volbu, bud rict ano nebo ne. Jediný faktor který já mohu ovlivnit je výber produkce kteoru se nechám najmout. Nestezuji si, ale v tomto chápu pointu tohoto clánku.
| 10. srpen. 2011, 17.52
Velmi vtipne: neni poptavka, nechci platit. Uuuhm, trh ;-)
pavel
| 10. srpen. 2011, 17.23
Dodatek: cenu práce stanovuje trh, nabídka a poptávka. Není poptávka po kvalitní a drahé práci? Ok, upravte nabídku - levnejsí i kdyby méne kvalitní bude konkurenceschopnejsí. Není chyba studentu, ze jdou pod beznou cenu, vází si své práce jinak, nez ilustrátor s 15 lety praxe. A tak je to správne. Jakozto designer i zamestnavatel nechci ilustrátorovi platit 1400 Kc na hodinu, pokud existuje jiný, který odvede lepsí kvalitu za 1/4 ceny.
Je to jen trh, prizpusobte se nebo jdete delat neco jiného.
| 10. srpen. 2011, 16.42
Otvarame oci a prebudzame sa do realneho sveta. Je rok 2011. Vypoctova technika vyrazne zlacnela. "Grafik" je dnes kazdy, "ilustrator" rovnako a kazdy z nich moze tvrdit ze jeho design zarobi majland ;-) Este neake rady z kategorie precital som si prirucku ako byt oblubeny? ;-)
jirí
| 10. srpen. 2011, 16.12
Dobrý den, jsem student reklamní skoly a reaguji na to jak tu nekdo psal, ze to studenti delají zdarma. Jednou jsem tu nebo na fontu odhalil ceník, s kterým jsem prisel za klientem a rekl jsem mu, ze takové jsou ceny normálne ale jako student snízim rádove na kazdé práci rádove o dva tisíce jelikoz nemám zatím výdaje(logo manuál, grafika webu ) A vysmál ze za logo max 500 a grafiku 1000. Byla to stavební firma tak sem mu rekl ze radsi pudu na 3 dny knemu nahazovat a mam to samí . Jenze za dva dny toho grafika za 1500 sehnal je mu asi 30. Od té doby se to stalo asi 3 krát. Chci si vydelávat grafikou a potrebuju do portfolia reálné veci, ale za tohle delat nebudu. Podle mého ceny netlací dolu studenti, ale tihle freelanceri, kterí té zakázce dají 3 hodiny práce a samozrejme se jim to vyplatí, kazdý potom skocí a práce mají dost. Ale pro klienta to jsou vyhozené peníze protoze to nefunguje za 3 hodiny se nedá udelat hodnota která by fungovala minimálne pár let, natoz celý zivot firmy. Ale jediný výsledek pro klienta je ze 1500 byly vyhozené peníze a príste se na nejaký redesign vykasle. Dokonce sem videl pár ceníku kterými obesílají ,,grafici" klienty s kterými delám a ty mi ríkají proc sem predrazený a je to opravdu smutné, kam az zajdou.
jirka
jirka@vtipy-obrazky.cz | 10. srpen. 2011, 15.58
Martine, omlouvám se a díky. Ten povzdech muzete smazat ;)
Petr Fiala
| 10. srpen. 2011, 15.06
Disgrafik: vyrok "za kvalitu se ma platit" by chtelo tesat do kamene. Naprosty souhlas, stejne jako treba s tim,ze by se nemelo krast, zabijet a lhat.
Ted ale otevrete oci a probudte se do realneho sveta. Nedokazu si predstavit, ze budu klientovi cenu obhajovat tim, ze se jedna o kvalitni design. Ne. Vzdycky musim argumentovat tim, ze chci velky prachy za to, ze klientovi ty velky prachy taky svym designem prinesu.
Ja vim, ze to tak mozna myslite. Schvalne ten nazor ale zenu do extremu, protoze s vaseho nazoru je citit ono "ja jsem kvalitni grafik, ja mam kvalitni skoly a super portfolio, tak kliente plat". Opravdu je to o tom, ze kazdy klient zaplati jen to, co si vyhadate (=co si obhajite). Zbytek jsou nejake vase emoce, ktere se na penize neprepocitavaji.
Martin Kalda
redakce@designportal.cz | 10. srpen. 2011, 14.58
Info pro Jirku, nekdy se prispevky objevi s mirnym spozdenim (v radu nekolika malo minut), urcite je nemazeme :)
K tem ostatnim nazorum. Nevidim nic spatneho na tom, ze si spickovy ilustrator "povzdechne" nad urovni spoluprace s agenturou. Nehledam v tom hluboky rozbor situace na trhu, ale jako vykop k diskuzi.
A rad bych temto nazorum dal na Design portalu vice mista, jenze designery, kteri jsou ochotni svoje nazory publikovat bych spocital na prstech jedne ruky. A kazdy z nich uz nejake to "medium", kde svoje nazory publikuje uz ma.
Co vy ostatni? Umite jen anonymne kritizovat uroven autora v dikuzich anebo dokazete svuj nazor formulovat na jednu normostranu a stat si za nim?
Disgrafik
| 10. srpen. 2011, 14.25
Se vsí úctou, ale v CZ není tolik kvalitních ilustrátoru i designéru, který by si mohli diktovat takovéto ceny. Jinak souhlas, za kvalitu se má platit. Taky nemám na mercedes tak jezdím ve skodovce.
jirka
| 10. srpen. 2011, 12.46
Zmizel muj príspevek? Chtel jsem diskutovat a vnést svuj pohled na vec. Ach jo :-(
jirka
jirka@vtipy-obrazky.cz | 10. srpen. 2011, 12.34
Nesouhlasim s tím ze by sem podobný polemický clánek nepatril, souhlasim ale, ze by to chtelo dotáhnout.. Autorka je schopná ilustrátorka, ale chybí nejaká osobní odpoved na to, co s tím. Petr Fiala má zralý názor. Nemám-li obchodní schopnosti, pak si proste obchodníka najdu, smírím se s tím, ze neco odevzdám jemu, ale ve výsledku (je-li schopný a vuci me férový) získám víc, nez-li bych treba "uhádal" sám. Mluvím z vlastní zkusenosti. Plakat nad vlastní nedoceneností, na to proste není v dnesní dravé dobe cas. "Kazdý zbozí má svýho kupce", pokud ne, pak proste nezbude, nez si ilustrací obcas privydelat, ale zivit se necím jiným. Priznávám ze tuhle sebekritiku jsem sám v sobe nenasel hned, ale az letitým stretáváním se s realitou :-). Schopnosti jsou jedna vec, umet je prodat druhá. Takze Vero, neveset hlavu a hledat cesticky, jak nemuset své dovednosti prodávat pod cenou..
Petr
| 10. srpen. 2011, 09.24
Problém je v tom, ze napríklad studenti delají práci zdarma, ci za tisícové hodnoty i kdyz práce, kterou odvedou má treba v reálném prostredí cenu desítek i stovek tisíc. Neznalost je to, co zahubí design a grafiku vsude v CR. Níkdo nechce platit za nápady, které spolecnostem privedou zisky, protoze jsou zvyklí, ze od studentu, ci tiskáren mají návrhy zdarma. Autorský zákon a CR, to tady vubec neplatí, jeden klient pouzil moje vizualizace a co rekl právník? respektive více jich? pripravte si tak 150 tisíc na výlohy, dokazování apod. Kazdý z techto zlodejí si je moc dobre vedom, ze mu nic nehrozí, protoze to, jestli vyhraje jeste nezarucuje, ze je autorem.
stope32
| 10. srpen. 2011, 00.34
Plne souhlasím s frydolinem. Je fakt, ze okurková sezona je v plném proudu a na DP uz skoro tri týdny nic kloudného nevyslo, ale tak zmatený výkrik do prázdna se hodí typicky mezi osmé a dvanácté pivo nekde v malém meste. Ne sem!
Doporucuju skrýt, a az autorka vystrízliví a domyslí aspon 3 kloudné odstavce, uverejnit znovu...
frydolin
| 09. srpen. 2011, 22.28
Skoda, ze clánek je pouze takové plácnutí do vody. Neucelené, nekonkrétní, neuvádí ctenáre do souvislostí... Diskuse a osobní zkusenosti jsou potreba, ale takhle se to o moc dál neposune...
Petr Fiala
| 09. srpen. 2011, 21.04
Take souhlas s Pavlem. Mozna jeste s tim dovetkem, ze si o sobe mnozi grafici a ilustratori mysli jak jsou uzasni a ze by za svoji praci zaslouzili mega penize. Jenze omyl. Dostanete jen tolik kolik si vyhadate.
Jedna ze zakladnich vlastnosti kazdeho grafika ci ilustratora (a klidne si dosadte jakoukoli jinou tvuci profesi) je umet se prodat. Pokud to neumite, placete pak nekde na blozich misto toho, abyste sli do sebe a zapracovali na sobe. A tim nemyslim ztravenit dalsi desitky hodin u tutorialu photoshopu, ale pestovanim manazerskych dovednosti, umenim vyjednavat o cene, smlouvach ... jj freelancovani je trochu specificka disciplina. To si uvedomte.
| 09. srpen. 2011, 17.02
Ilustrator nema tolko kontaktov ako agentuta. Specificka praca, mensi rozsah v porovnani s agenturou mu to tiez prilis neulahcuje a aj v kapitalizme existuje cennik, povedomie o cene za konkretnu pracu. Vo vyspelejsich krajnach si klienti vyberaju z pestrej ponuky stylov, nie z najpodlezenejsich cien.
Jirka
jirka@vtipy-obrazky.cz | 09. srpen. 2011, 16.25
Souhlasim s Pavlem, tecka.
pavel
| 09. srpen. 2011, 14.47
Jeden ilustrátor si rekne 20 000 Kc, dalsí 10 000 Kc a ten nejlepsí treba 200 000 Kc. Pokud si ilustrátor neumí sehnat dobre placenou zakázku sám, pracuje pro agenturu za nizsí cenu, zcela dobrovolne.
Díky bohu, ze máme kapitalismus a zádné pevne stanovené ceny.
Berni
| 09. srpen. 2011, 13.59
"Kazdá mince má dve strany". Tezko se vytvárí názor na daný problém, pokud nejsou známá stanoviska obou stran.
Jak si ty klienty vychováte
| 09. srpen. 2011, 13.32
Pam, pam, pam, paaam, paaam, ram paam paam http://grafika.sk/praca-polozka/537/ pam, pa raaam ;-)
Petr Fiala
| 09. srpen. 2011, 10.04
Ono by mozna nebylo na skodu dat moznost vyjadrit se i te agenture o ktere se tady zminujete. Mozna bychom se dozvedeli, ze ta prace byla opravdu za 30K a ilustratorka vznesla nerealny pozdavek na cenu navysenou jeste honorarem za autorska prava a celkem pozadavola nerealnych 90K.
Nerikam, ze to tak bylo, ale dovedu si to predstavit. Nevim co to bylo za zakazku, ale 30K je docela dost penez a leckdo to nevydela ani za mesic a dovolim si pochybovat, ze na tom ilustratorka stravila cely mesic 8 hodin denne.
Neberte to jako osobni utok, jen ciste vyjadreni nazoru, ze ilustratori jsou dost casto docela predrazeni.
Filip Kosnar
filip.kosnar@gmail.com | 09. srpen. 2011, 09.57
Není nac si stezovat, protoze ilustrátori, grafici a dalsí drzí eso v ruce a kdyz si agentura neuvedomuje, ze spatným prístupem dobrého externistu odradí, pak je to její chyba a vy pujdete ke konkurenci.
Pridejte Vás názor