Out of the box

Film o lidech, kterí odesli z reklamy, aby objevili skutecnou kreativitu

Sdílet V Americe práve vzniká velmi zajímavý film s názvem LEMONADE, který dokumentárním zpusobem vypráví príbehy lidí, kterí odesli z reklamy, aby objevili skutecnou kreativitu. Ze se dnes opravdový tvurcí lidský potenciál neskrývá za zdmi reklamních agentur je ocividné.

  • Petr Václavek
  • 09.11.09

Reklamní agenti jsou povetsinou na hony vzdálení skutecnému lidskému zivotu i vnímání reality, výsledkem cehoz je, ze 99 % vseho co z reklamních agentur leze, jsou rutinní kampane, zalozené na dávno vycpelých a tisíckrát vymletých klisé, které nikoho neosloví, ani neurazí. Skutecný zivot a intuici nahrazujeme pruzkumy a focusy, jakýkoli výjimecný nápad radeji rovnou neukazujeme, protoze dopredu víme, ze zadavatelé výse zmínené vyzadují a jsou jeste odtrzenejsí od reality, nez agentury. Tohle je kolecko, ve kterém behají marketéri spolu s reklamkami a vsichni se diví, proc jim klesají císla.

Vsimnete si, ze je li neco v dnesní dobe POZORU hodné, pak to vetsinou není klasický reklamní koncept, nýbrz spíse akce ve verejném prostoru jako ta svédská pro VW. Lidé jsou presycení vsemi temi nesmyslsnými sdeleními z reklam a hledají skutecný zivot. Skutecné lidi a skutecné príbehy. Opravdovou kreativitu, která nemusí být nalestená, ani belejsí. Tohle je obrovská prílezitost pro umení, které je na tom ovsem zhruba stejne jako reklama. Plné sracek (omluvám se za tento výraz, ale bohuzel pro nej nenacházím dostatecnou náhradu).

Nás obor je nemocný a my tu nemoc nechceme videt. Dál a dál se spolu s marketéry vzájemne ujistujeme o tom, ze lod na které jedeme je bezvadne postavená a vydrzí cokoli, bez ohledu na to, ze se jmenuje Titanic. Myslím, ze si nasi nemoc priznáme az bude pozde ji lécit. Az dopadneme stejne jako hudební prumysl a svet nás prestane potrebovat. Ta doba není daleko, ta dobe je zatracene blízko. Film LEMONADE je jen její predzvestí.

 

Prectete si dalsí clánky v rubrice:
Komentáre

Autor clánku:
Petr Václavek

Petr Václavek

vilass@seznam .cz | 04. únor. 2011, 18.19

reklama je k nicemu, pokud výrobek nebo sluzba nestojí za nic, nebo je z ruzných duvodu nekonkurenceschopná..a takové je 99%,dle mého názoru.


Petr Stepánek

 | 16. listopad. 2009, 23.32

Výborný clánek. Dekuji. Film shlédnu hned jak to bude mozné :)


matrash

 | 13. listopad. 2009, 17.18

krasne napsanej clanek... pravdive. diky za nej.

myslim si imho, ze "alternativni" kreativni koncepty, jsou bohuzel (bohudik) ve vysledku stejne vyuzivany prave velkymi agenturami ci globalnimi znackami. takze nelze rici, ze by reklama obecne umirala. spis se meni celkovy raz, adshare, kterymi znacky promlouvaji.
zajimave je rozhodne prirovnani celeho byznisu k hudebnimu prumyslu a jeho vyvoji za posledni roky. uvidime co bude dal.
film na me z ukazky pusobi spis jako klisovite pojate tema, uvidime, za shlednuti urcite alespon tematem stoji.


Jaroslav Stehlík

www.jaroslavstehlik.com | 12. listopad. 2009, 14.34

Souhlasím s panem Veverkou, pro nás film vypadá atraktivne snad jen tématicky avsak samotná myslenka uz trosku pokulhává. Klienty je potreba si vychovat. Setkal jsem se samozrejme s klienty kterí si nenechají do niceho mluvit a jedou v neustálém stereotypu. Pokud máte málo zakázek a tento klient je pro vás nezbytný nezbude nic jiného nez se mu podrídit a zkusit se ho neustále presvedcovat o mozných alternativách a názorných prípadech a nebo preferovat osvícené klienty a poustet se i do nekomercních projektu a projevit vudcí slovo a kreativitu a pak tyto realizace prezentovat velkým klientum. Samozrejme je treba viditelný ohlas feedback oné reklamy a cílenost na urcité skupiny ale je treba se nevzdát a nebýt jen loutkou.


SKÁKALA

skakala@skakala.cz | 10. listopad. 2009, 23.56

Já bych to rekl jeste jinak. Kdyz bych tam dal maklére, politiky, zamestnance firem o velikosti vetsí nez strední firma vsichni by na tohle pasovali. Cili urcitý odvetví dnes prozívají zaslouzenou krizi. Ale to prece neznamená, ze vsechno z toho je odsouzeno k zániku a tím pádem ne vsechno tam speje. A hlavne reklamu potrebuje naprostá vetsina toho, co je dnes v krizi. Schválne vyjmenuj jedinou vec, která je dneska v krizi a nepotrebuje reklamu me nenapadne covece zhola nic.
A vubec, proc ty teda neodejdes z té reklamní mrsiny, kterou jsi celou dobu musel vdechovat, ale ted, kdyz konecne vycpí... nebo nevím proc tam zustávás.
Proc Petre?


Stencollini

 | 10. listopad. 2009, 23.56

Nezbývá nez souhlasit s clánkem... Ke kazdému zadanému projektu se snazím vymyslet alternativu, která by byla jiná, originální. Pokazdé se setkám se stejnou reakcí: "Jsme z toho nadchnuti, je to skvelé, ale pro tuto kampan se potrebujeme drzet zabehlých kolejí." Ale abych rekl pravdu, existují i "osvícené" firmy, které se nebojí novátorského prístupu.


Lukás Veverka / www.parasite.cz

 | 10. listopad. 2009, 03.08

Pak si ale rozumíme, jen máme problém v tom, ze vy z nejakého duvodu nechápete iTunes nebo produkci v rukou samotných kapel jako hudební prumysl. Já to naopak za hudební prumysl povazuji a myslím, ze práve firme apple rostou sakra zisky.

Sociální média, viral, buzz marketing atd. to je porád ta stejná reklama jako drív, jen se zmenilo medium, ty vyzilí úredníci jak písete to mozná jen nepochopili. Ale to opet preci neznamená, ze reklamní prumysl je na umrení. Práve naopak. Dnes dríve nez kdy jindy, se muzeme dostat k zákazníkum tak blízko a tak konkrétne. Z mého úhlu pohledu zazíváme zlaté casy.

A nakonec. Osobne opravdu nechápu proc by nekdo odcházel z reklamy aby nasel skutecný tvurcí talent. Respektive jakou to má spolu souvislost. Znám to z svého okolí. Malíri, kterí vystudovali akademii delají v reklame které nejen ze nerozumí, ale navíc ji od srdce nenávidí. Coz chápu. Uvedomuji si ze existují lidé kterí vnímají nasi konzumní spolecnost jako spatnou. Ale proc proboha tedy pracují v reklame? A proc pak tocit film o tom, jak s velkou pompou jsem procitl a odejdu abych mohl malovat nebo pestovat citrusy. Snazím se ríct, ze to není vubec propojený s zmenami, které se v reklame dnes dejou, a které jste oznacil za idície príchodu konce.

Tyhle osobní krize lidí kterí celý zivot pracují v urcitém oboru aniz by vedeli proc, najdeme ve vsech odvetví. At uz to jsou treba príbehy manazeru, programátoru, bankéru a kohokoliv, cas od casu se proste stane, ze clovek zjistí ze delá práci která ho neuspokojuje a jde proste jinam.

V reklame je porád dost místa pro opravdu kreativní pociny. Jediná zmena je, ze se nemusí jednat o inzerát, bilboard nebo tv spot.

A v tom vidím já osobne to umelé naroubování osobních príbehu tech lidí a té pseudokrize v nasem odvetví.


Petr Václavek

petr.vaclavek@lemonade.cz | 10. listopad. 2009, 01.03

@ Lukás Veverka: film úzce souvisí s obsahem clánku, protoze ukazuje osudy lidí, kterí odesli z reklamy, aby v sobe rozvinuli skutecný tvurcí talent a nasli sami sebe. Reklama bývala oborem, jenz pritahoval ty nejzajímavejsí a nejkreativnejsí lidi. Velmi casto taky umelce. To bývávalo. Dnes je reklama vycpelé odkladiste pro vyzilé úredníky, kterým nezbývá nez vzpomínat na old good times.

Hudebnímu prumyslu uz léta nerostou zisky a bohuzel pro nej se ukázalo, ze ho není v jeho staré podobe treba. Se vznikem formátu mp3 a iTunes nepotrebuje nikdo celou tu bývalou masinerii okolo prípravy, produkce a propagace nového CD. Podívejte se treba na RADIOHEAD.
S príchodem sociálních médií zase uz dnes nikdo nepotrebuje celou reklamne-agenturní onanii okolo vymýslení a realizace kampaní. Stací dobrý nápad a nemusíte vubec prijít do styku s zádným z nagelovaných reprezentantu "navonené zdechliny".

P.S. Je li film LEMONADE viral nasí Limonády snad prozradit mohu, ale neudelám to. Nechte se prekvapit. :-)


Lukás Veverka / www.parasite.cz

 | 10. listopad. 2009, 00.27

:) Príjde me ale ze ten film s tím co se píse zde v tom clánku moc nesouvisí. Kazdopadne jsou to minimálne dva samostatné problémy.

Ne vsechny reklamní kampane jsou takové a ne kazdý se prizpusobuje zadavateli. Stejne tak jako v hudebním prumyslu skoncili jen ti "hloupý", chytrý si porád jedou dál a zvysují se jim zisky. Stejne tak to je vsude jinde. Házet celé odvetví do jednoho pytle me moc nesedí.

Ale mam dotaz, pane Václavek, co má spolecného ten film Lemonade a vase firma Lemonade? Není to celé nejaký virálek? :)


ente

jejedno | 10. listopad. 2009, 00.12

ano pane václavek mate pravdu. reklama jako taková je "out". snaha nekoho bezpodmínecne zaujmout se vytratí za nekolik vterin jako pára nad hrncem. nikdo si nic nezapamatuje. momentální reklamní kampane jsou jako strelba kanonem na spacky. nic netrefíte. mám ten dojem, ze se reklama príspusobuje zadateli a ne cílové skupine.


Michal Malina:.

 | 09. listopad. 2009, 23.20

To vypadá zajímave..:.


Pridejte Vás názor


Anketa

Kdyz nemáte cas na novou zakázku a klient vás pozádá o doporucení jiného sikovného grafika, doporucíte mu ho?

Ano 85,02% 85%

Ne 14,98% 15%

celkem 227 hlasu