Blaha

Jak poznat kvalitní logo...

Sdílet Potrebujete nové logo, ale máte grafického cítení asi tolik jako Paris Hilton hereckého talentu? Neorientujete se v trendech a vlastne ani nevíte, jak by takové logo melo vypadat? Potom je tento clánek práve pro vás!

  • Design portal
  • 27.07.10

Ceho si tedy vsímat?

1. Barevnost

První, ceho si na logu vsimnete, je barva a grafik vám i presto tvrdí, ze na ní nezálezí? Potom vám lze. Lidé mají ruzné barvy podvedome spojené s ruznými vecmi a chybne zvolená barva muze znicit vás byznys. Napríklad firma vyrábející strelné zbrane nezvolí ruzové logo uz jen proto, ze cílová skupina – muz, American stredního veku, by si s puskou s ruzovým logem pripadal prinejmensím nepatricne. Stejne tak výrobce toaletních papíru, papírových kapesnícku a uterek pravdepodobne nezvolí hnedou, protoze by pusobila spinavým dojmem. Jakou barvu tedy zvolit? Nápovedou muze být napríklad web www.cymbolism.com, který zkoumá, jak si lidé spojují ruzná slova a barvy.

Velmi populární jsou v poslední dobe barevné prechody. Pusobí moderne a dynamicky. Pokud se ale rozhodnete pro tuto moznost a chcete logo pouzívat i pro tisk, chtejte videt jednobarevnou, popr. cernobílou variantu, usetríte si tím hodne starostí do budoucna.

Speciální kategorií je variabilní logo, které se muze pouzívat v ruzných barvách a nekdy i tvarech. Toto resení muze prezentaci vasí firmy doslova rozhýbat, ale je vhodné jen pro pomerne malé procento prípadu.

2. Kompozice

Znacky se delí na obrazové, typografické a kombinované. Obrazové (napríklad jablko Apple nebo králík Playboy) jsou pouzitelné mezinárodne, a pokud jsou jednoduché a úderné, lidé si je snadno zapamatují. Typografické neboli textové jsou tvorené nápisem (Coca-Cola, Google, ...). Kombinované jsou asi nejcastejsí a jde o kombinaci symbolu a nápisu (BMW, Pepsi, ...).

Apple

Playboy

Slysel jsem ruzné názory na to, která z mozností je nejlepsí. V podstate vsak jde o rovnocenné varianty. Jak si muzete vsimnout, vyjmenoval jsem jako príklady velké známé firmy, a pokud je daná moznost dost dobrá pro ne, muzná bude vyhovovat i vám.

Coca Cola

Google

U kombinované znacky se logicky nabízí ruzné moznosti umístení symbolu a nápisu. Obecne bych doporucil vyhnout se tomu, aby byl text nad symbolem nebo aby byly oba prvky prílis vzdálené. Tyto verze vedou k tomu, ze lidé mají tendenci necíst celek jako jednu znacku, ale vnímat kazdý prvek zvlást.

BMW

Pepsi

To, ze vám grafik pripraví dve ruzné verze – napríklad text vedle symbolu a text pod symbolem, je v porádku. Je to kvuli tomu, ze na tiskovinách a na webu mohou být ruzné nároky na rozmery, a proto se uplatní jak horizontální, tak i vertikální varianta.

3. Symbol

Slozité vysvetlování me ceká vzdycky, kdyz klient prijde s vetou jako: „Vyrábíme boty, tak by to v logu chtelo asi botu...“. Jako vhodnou odpoved uz po zkusenosti volím: „Ok, jenom pro zajímavost, napadá vás nejaká úspesná automobilka, která má v logu auto? Ne? Co výrobce hodinek, co má v logu – hodinky? Taky ne? Výrobce pocítacu a pocítac? Uz vám to zacíná docházet, ze...“.

V logu by zkrátka nemel být symbol, který charakterizuje celý obor. Lidé ho uz mají asociovaný práve s daným oborem, a proto si ho nespojí s konkrétním výrobcem.

Dalsí, na co je treba si dát pozor, jsou klisé. Nekteré symboly jsou natolik naduzívané, ze jejich pouzití v jakémkoli oboru je uz samo o sobe chyba. Jenom pár príkladu za vsechny: zemekoule, sipka, zárovka, srdce, panácek s kruhem místo hlavy, ideálne v objetí nekolika dalsích takových (viz. Ubuntu), slunce, atd.

Ubuntu

FedEx

Co naopak muze vasí firemní prezentaci pomoci, je tzv. chytré logo. To znamená logo, které si nápaditým zpusobem hraje s negativním prostorem, optickými klamy, popr. ruznými ambigramy. Príkladem chytrého loga muze být znacka FedEx, kde je v negativním prostoru mezi písmeny E a X videt sipka.

4. Text

Text musí splnovat jen jednu zásadní podmínku. Musí být citelný. Samozrejme jsou výjimky – ruzní výrobci skateového oblecení casto potisknou celou plochu tricka témer nebo zcela necitelnými variantami svého loga. Tato krízovka je vsak skoro vzdy doplnena bud nejméne jednou citelnou verzí nebo ikonickým symbolem, který je pro vsechny cleny cílové skupiny snadno rozpoznatelný a identifikovatelný.

Nápis muze být bud vysázený komercním (kupovaným) fontem, nebo fontem vytvoreným speciálne pro vase logo. Opet se dá ríct, ze obe dve moznosti jsou v podstate rovnocenné a kazdá se hodí pro neco jiného.

Pro patkové písmo platí, ze pusobí stabilne a duveryhodne, bezpatkové moderne a sveze, psané pak osobne a neformálne.

5. Formát souboru

Mozná to není ta úplne nejdulezitejsí vec, ale rozhodne dostává poslední dobou nejvíc na frak. Pokud si objednáváte logo a není výslovne dohodnuto neco jiného, rozumí se tím vzdy logo ve vektorovém formátu. Jedine tak budete moci logo neomezene zvetsovat a zmensovat bez ztráty kvality a vyuzívat prakticky vsech technologií tisku.

Pro vás jako pro klienta to znamená, ze výsledkem spolupráce a predmetem kontraktu by mel být soubor s koncovkou .pdf, nebo .eps. Soubory s koncovkou .ai, .cdr a .svg také nejsou v zásade spatne, ale pokud vám je nekdo posle, je lepsí pozádat jeste o export do .pdf, nebo .eps.

Pokud vám nekdo posle jako jediný výsledek spolupráce logo ve formátech .png, .psd nebo jeste hure .jpeg, .gif ci .bmp, je nejvyssí cas spolupráci ukoncit a najmout si opravdového grafika.

Jak by tedy v ideálním prípade mela vypadat dodávka loga? Musí predevsím obsahovat vektorový zdroj, potom nekolik vyexportovaných náhledu v bitmapovém formátu na pruhledném podkladu (nejlépe se mi osvedcil .png) a pokud mozno i logomanuál, kde je strucne vysvetleno, jak s logem zacházet.

6. Originalita, trendy, inspirace

Má být logo originální? Má být trendy? V následujících rádcích si ukázeme, ze odpoved není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.

Originalita je bezesporu dobrá vlastnost. Casto je ovsem mnohem lepsí dát prednost kvalite zpracování pred originalitou za kazdou cenu. Aby vase logo bylo podobné jiné firme z oboru, je nejvetsí chybou, jakou muzete pri výberu loga udelat. Jedním z hlavních cílu loga by totiz melo být práve odlisení od konkurence. Pokud se ale vzdálene podobá logu firmy z úplne jiného oboru, která pusobí na druhém konci sveta, nevidím v tom nejmensí problém.

Trendy se mení. Nekteré vydrzí jednu sezónu, jiné se drzí treba 5 let. Spolecnou mají jednu vec – dríve nebo pozdeji pominou a nastoupí nové. Vetsina firem si to uvedomuje a své logo kazdých pár let mení. Existuje ale i opacný trend – snaha o vytvorení nadcasových znacek, které odolají zubu casu. Pokud je cílem vytvorit dojem duveryhodnosti, serióznosti, stability a tradice, není nad to vystupovat 50 let pod stejnou znackou, ale pokud chcete naopak pusobit novátorsky, moderne a sveze, je vhodné znacce doprát pravidelne facelift.

Jaké jsou soucasné trendy, muzete snadno zjistit napríklad na adrese www.logopond.com. Pokud by vás neco v této logogalerii nebo kdekoli jinde na internetu zaujalo a chteli byste neco podobného, je vhodné poslat grafikovi odkaz. Prece jen my, grafictí designeri, nejsme telepati a pokud nedostaneme dost informací o tom, co se vám líbí a co ne, nemuzete se na nás zlobit, ze výsledná práce nebude presne podle vasich predstav.

-Rostislav Blaha

Na profesní dráhu grafického designera nastoupil roku 2007. Od roku 2009 do poloviny roku 2010 pracoval na pozici grafického a GUI designera pro jednicku ceského trhu iphone a blackberry aplikací uLikeIT s.r.o.

V soucasnosti pracuje na spustení první ceské free vector banky. Portfolio je k nalezení na adrese www.rostislavblaha.cz.

 

Prectete si dalsí clánky v rubrice:
Loga

Design portal

Anketa

Dokází vasi klienti poznat kvalitní logo?

Ano 14,59% 15%

Ne 85,41% 85%

celkem 185 hlasu

business loans

patriciasanders@mail15.com | 27. zárí. 2011, 14.08

I had a desire to start my organization, but I didn't have enough amount of money to do that. Thank God my friend recommended to take the loans. So I received the term loan and made real my dream.


eda

 | 15. srpen. 2011, 14.37

Já bych pouze pridal tip na web k tomuto tématu:

http://www.logobox.cz


Martin Penicka

www.martys.cz | 02. cerven. 2011, 17.10

Parádní clánek na jednicku s hvezdickou, inspiruje mne to pri tvorbe skic.


Jakub Michl

jakub.michl@b-m.cz | 05. duben. 2011, 22.48

Dobrý den, dali jsme dohromady jednoduchou stránku ohledne základních pravidel kvalitního loga - http://www.kvalitni-logo.cz/ - co si o tom myslíte?


Rectangular Sticker Printing

davidmurree@gmail.com | 09. únor. 2011, 12.42

i always like to read some good and informative
blogs and this blog is also so good and helpful.
thanks for taking time to discus this topic..
<a href="http://www.fprinting.com/Rectangular-Sticker-Printing.htm">Rectangular Sticker Printing</a>


EllisonJeanne

patriciasanders@mail15.com | 14. ríjen. 2010, 02.54

If you are in a not good position and have got no cash to go out from that, you will need to take the <a href="http://bestfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a>. Just because it would aid you definitely. I take bank loan every year and feel fine because of it.


Tomas Dilhof

tomas.dilhof@gmail.com | 15. srpen. 2010, 01.22

Problém clánku je, ze postrádá pridanou hodnotu. Príkladu typu dobrý logotyp Coca-Cola, dobré logo Apple, spatné logo to ci to (mmj kdo je fundovaný toto posuzovat, podle me jen cas ukáze...) bylo popsáno spouta. Téma clánku je samo o sobe klisé. A mozná proto tolik rozhnevaných komentu. Nerozumím tomu, proc je tento clánek publikován práve tady.
Osobne jsem zpozornel hned ve druhém odstavci o barevnosti. Pro pana Bláhu - logo je sybol. A v prímeru k nejnizsím pudum, stejne jako instinkt zvírete velí k úteku, je-li v dohledu silueta predátora, stejnou funkci prokáze dobré logo (je treba to spávne pojmout :) nikdo nechce aby klient utíkal). Barevnost doplnuje fukci. Samosebou se to dá pokazit, ale i ty strelné zbrane si dázu predstavit s ruzovým logem - cílovkou muzou být zeny potrebujíc se chránit, produktem muze být painballová puska. To nejpraktictejsí, co logo muze mít je tvar. Ten potom hraje v klientuv prospech pri reprodukci, kde si barevnost nemuze dovolit.
Preji panu Bláhovi mnoho zdaru pri nepouzívání nejprímejsích symbolu jako je sipka, figurální motiv nebo i ta zárovka. Cas Vás naucí i to, ze klient chodí za grafikem, kdyz si sám neví rady. Na to, aby si nechal plnit svoje ideály, postací cvicená opice, to uz se ale nebavíme o designu.


Marek

m.lesdschi@email.cz | 14. srpen. 2010, 14.37

Naprosto souhlasím napr. s Lukásem Veverkou. Jde pouze o clánek jednotlivce. Rádoby profesionálové se svými radami, mi také neprijdou kosér. Autor clánku vyjádril svuj pohled na vec a ne návod pro grafiky a designéry. Stejne jako vy v diskuzi vnucujete své myslenky. Od toho je to tedy diskuze, aby se o clánku nebo dané problematice hovorilo, ale plivat na autora, jestli má jedno dve, tri loga nebo nemá, je BLBOST. Je to jeho vec a ocenuji odvahu, se kterou napsal tento clánek. Ne se vsemi pasázemi souhlasím asi jako jiní, ale mám na pameti to, ze je to jeho pohled a né muj. Stále budu tvorit podle sebe a to, co se mým klientum líbí. To je jednjisté. Pokud jsou s mou prací spokojeni, rád se zdokonalí, rád si prectu clánek, ale nebudu házet spínu na necí snahu a pokus prispet do DP. Pak je to na zamyslení, zda patricní jedinci, kterí zde anonymne kritizují, vubec neco nekdy udelali ze tak srdnate hodnotí snahu Rosti (autora clánku)


FeryKloucek

frantisekkloucek@gmail.com | 10. srpen. 2010, 21.25

Tak se musim pridat ke skupine, ktera tento clanek spise kritizuje..na jednu stranu dejme tomu, ze by byl clanek psany pro laiky (pak by ale, podle meho nazoru, nemel byt soucasti DP), ale i tak je v nem dost veci, ktere si myslim, ze nejsou pravda, nebo jsou minimalne blbe formulovane. Je sice pravdou, ze, stejne jako autor, nemam nekolik desitek let praxe v oboru, ale take jen cca 3 roky, ale i tak mi vyse psane veci prijdou jako blbosti.

Ale abych byl konkretni:
1) Barva sice je dulezita, ale spravne logo by melo vzdy fungovati i v BW verzi! Navic barevne gradienty my zrovna moc vhodne na logo (az na nekolik malo pripadu) neprijdou.

2) Logo pouze textove byt muze, ale pouze obrazek mi prijde jako blbost. Vzdy kdyz je obrazek, pak je i text. Pokud je uz znacka casem "proflaknuta", muze si dovolit pouze obrazek. V tomto pripade se ale predpoklada, ze lide uz znacku znaji. I logo Applu, nebo Playboje maji text, jako soucast sveho loga.

3) Striktne zavrhovat obrazek predmetu podnikani se mi take nezda. Souhlasim, ze ne vzdy je to spravne (ve vetsine pripadu to neni nutnost), nicmene uplne bych tuto verzi nezavrhoval. Obcas se to pouzit da. Jako priklad bych uvedl zminovane BMW..

4) Tady se mi nic moc nevhodneho nezda.

5) Vektorovy format sice ano, ale obcas se vyskytne pripad, kdy chce nekdo logo pouze pro web (samozrejme pak zalezi na cene a domluve). Nekdo tuto sluzbu nabizi, nekdo ne. Navic bych upozornil, ze nahledy se obcas v .jpg formatu posilaji (i kdyz .pdf mi prijde vhodnejsi).

6) Trendy styl je sice pekna vec, ale pokud jde o logo firmy, ktera neplanuje svou pusobnost na rok ci dva (coz asi nikdo nedela), pak by dobre logo modernim trendum podlehat nemelo, ba naopak. Spravne logo by melo byt, pokud mozno, pouzitelne kdykoliv a jeho zmena by nemela byt tudiz nutna (alespon ne v pravidelnych intervalech). Viz napriklad Coca-Cola.

Veci, ktere mi prijdou jako blbosti ale nalezam i v komentarich..napriklad, ze za "negative space" v logu si klient zbytecne priplaci..no nevim, ale moc se mi to nezda..

Nerad bych timto komentarem nejak prudil, ale doporucil bych asi vic zvazit kvalitu zverejnovanych clanku..


Van Riot

noart@email.cz | 07. srpen. 2010, 20.53

Kolik retushovanému hosíkovi vlastne je ? Clanek me silne iniciuje "vydelejte si snadno a rychle s Photoshopem" . . . I kdyz na druhou stranu chápu a podporuju mladé povedomí o problematice.

Asi bych se príste vyvaroval nestastností jako "je nejvyssí cas spolupráci ukoncit a najmout si opravdového grafika" a vtíravostí typu "Prece jen my, grafictí designeri, nejsme telepati"

tak k tomu já . . .


Braveart@email.cz

Braveart@email.cz | 06. srpen. 2010, 23.16

Obecne zastávám názor, ze kdykoli vznikne nejaký trend v grafice, je to spatne a je potreba posunout tento trend zase o neco dál. Proto je podle mého soudu spatné navádet lidi aby si nechávali delat logo urcitého typu, protoze se jim líbí nebo jeste hur , kdyz se jim líbí logo konkurencní firmy :D


Richard Grof

richardgrof@seznam.cz | 30. cervenec. 2010, 15.40

Suhlasim s clankom a myslim, ze by si ho mal precitat kazdy, kto se nerozumie logotypu a nejaky chce. Pre laika vyborne zhrnutie toho podstatneho, i ked je pravda ze problematika (téma) "logo" je o nieco hlbsieho charakteru :)


Milan Nikola

m.nikola@seznam.cz | 29. cervenec. 2010, 16.52

Jiste nejsem zádný designer ani typograf ani nevymýslím bravurní loga, pouze chci pridat slovo do pranice. Nelíbí se mi ze tu píse clánek clovek který ve svém portfolio nemá ani jediné opravdové logo. V zásade se jedná jen o blystivé ikonky pro Iphone aplikace a pár rádoby log, které mi spíse pripomínají neco z FreeStock logo. Nikde není ukázka cistého logotypu bez 3D vizualizace jez je základem kazdého kvalitního CI. Clánek sám o sobe zádným prínosem není, spíse by se melo vyskytovat maximálne jako vlákno ve fóru nebo na nejakém privátním blogu amatérského nadsence. Toto opravdu snizuje úroven DP a akorát to odpuzuje odbornou komunitu která uz se zde pomalu ale jiste vytrácí. Zrejme se tady z toho stává MainStream portál pro nadsence nikoliv grafiky. Proto vám gratuluji, zda-li to tak opravdu chcete nebot se vám darí..


Lukás Veverka | www.parasite.cz

 | 29. cervenec. 2010, 15.36

Plivanec: :) Rozumím. Trefné.


Tomás

tomas@feopatito.cz | 29. cervenec. 2010, 11.35

Zdravím pánové. Napred jsem chtel také trosku naplivat, ale po prectení diskuze asi uz není treba. To, co sem si precetl se mnou zatráslo. Ne clánek, ale komenty. Jo, mladej nemá 10 let praxe ... Ale aby na neho plivali "odborníci" a co si budeme namlouvat, nekterí z nás uz se stávají fosilními dinosaury. To, ze jeho portfolio nemá 50 stran neznamená, ze je kure. Napsal co si myslí ... Ok, ne se vsím souhlasím ... Ale ucí se a roste ... A casem bude tvrdou konkurencí ... Jasne, zkritizovat, ok ... Ale takhle nevybíravým zpusobem napadat ... To snad není nutné ... A tento portál je snad o názorech a pohledech, a patrí sem i subjektivní chápaní ... Takze mladej, nenech se odradit, pis jak to cítís, zase ti to pofluseme, ale to se casem poddá :-) Halvne to nevzdavej a budu se tesit na dalsí clánek.


David

clarkkentprvni@seznam.cz | 28. cervenec. 2010, 19.57

Ten clánek je smíra, ubuntu a klisé? clovece, první bylo vejce nebo slepice? nejdríve si to zjisti a poté o tom pis, takhle tahás králíky z klobouku a sátky z rukávu, to co je v clánku obsazeno jsou obecné veci, spousta subjektivních názoru a nakonec zabití originality, uz jenom ty prílohy (loga) vubec nejsou aktuální (ubuntu), nekteré ani správné (apple). Jsem nesmírne rád, ze moji klienti ví, ze jdou za odborníkem a proto vedí, jakou práci odvedu, to ze ty se setkávás s lidmi, kterí chtejí v logu botu, je asi tím, ze je ti kolik ti je a delás co delás, spousta lidí zde a v CR mají názor jiný a muzeme být jenom rádi, jinak by jsme meli vsude "originality" z logopondu, brandstacku apod.


Plivanec

 | 28. cervenec. 2010, 17.23

Chce to zachovat klid. Bylo jasne, ze diky dostupnosti pocitacu a softwaru to graficky design (a nejen on) poradne schyta.

Musime se smirit s tim, ze Design Portal a Font jsou projekty nadsenych lidi, kteri bohuzel nejsou tim lepsim, co muze clovek v grafickem designu potkat, v tom se prirozene odrazi vse, od samotneho designu techto webu, pres obsah a jejich ctenare.

Zamyslete nad tim, jak jednoduche je, stat se zde odbornikem, arbitrem na cokoliv, co se jen vzdalene tyka grafickeho designu. Sleduji to na prikladu jednoho cloveka, ktery toho dela pro tento obor na nase pomery opravdu hodne, uroven jeho prispevku je bohuzel asi to nejlepsi, co zde muzeme potkat. Vzhledem k povaze internetu a neprirozene medializaci jeho osoby, k nedostatku sebekritickeho mysleni, male specializaci na jednu vec a potrebe byt temer u vseho, vsechno nejakym zpusobem hodnotit, se to da pochopit a omluvit.

Asi je to dane take tim, ze opravdu progresivni nebo vzdelane autority grafickeho designu se na techto webech nevyjadruji a ani zde nepublikuji. Uroven je potom logicky velmi nizka, proto tento clanek mohl vzniknout, sam autor muze mit pocit, ze je jeho prispevek naprosto v poradku, protoze v jeho kontextu bohuzel v poradku je.

Dobrym prikladem muze byt take soutez, ktera se tyka vizualniho stylu geoparku. Vysledek teto souteze je vicemene hodnocen kladne. To o necem vypovida.

Chybi zde opravdu profesionalni platforma, ktera bude respektovana a na urovni. Mozna, ze to zlepsi pusobeni UGD, ktera je otevrena vsem, vcetne vsech samozvanych grafickych designeru, tudiz nepusobi jako elitarsky spolek akademiku. Ale to bude trvat dlouhou radu let. Az dalsi generace, ktera bude bude mit respekt k tomuto oboru a bude ho chtit opravdu studovat, ne na nem pouze parazitovat.

Nejaky napad, jak celou situaci zlepsit?


DRESING www.dresing.org

 | 28. cervenec. 2010, 16.25

Díky za kvalitní clánek, asi budu drzý a budu ho posílat vsem svým budoucím klientum :-)


Michal Feltl

feltl.michal@gmail.com | 28. cervenec. 2010, 14.09

Skoda, ze se tu nekterí hrdinové pod své príspevky nepodepísí. Takhle jim opravdu lze prikládat pouze minimální váhu. Clánek je dobrý, je fajn, ze píse i mladá krev..


Antonín Pospísil

info@tonique.cz | 28. cervenec. 2010, 13.06

Me vadí na clánku v podstate dve veci.

Za prvé je krapánek samolibé, kdyz grafik s prozatím malou zkuseností a podprumerným portfoliem vysvetluje formou "odborného" clánku neco laikum, bezným klientum, nedejboze ostatním profesionálum. Napadá me pak neco o kureti, co...

A za druhé, v nekterých formulacích vidím velký problém, v jejich nejednoznacnosti, nebo nedostatecne presném formulování jinak dobré myslenky.

Napr. "Pokud vám nekdo posle jako jediný výsledek spolupráce logo ve formátech .png, .psd nebo jeste hure .jpeg, .gif ci .bmp, je nejvyssí cas spolupráci ukoncit a najmout si opravdového grafika."

Takto by se mnou skoncil spolupráci kazdý druhý klient, který mi jako zadání ke grafice webu dal i pozadavek na webové (tedy ciste bitmapové) logo!


Lukás Veverka | www.parasite.cz

 | 28. cervenec. 2010, 11.44

Tak jsem si to precetl, a nejaky vyrazny problem tam nevidim. Ono by se to asi uplne jinak hodnotilo, kdyby to byl rozhovor, kde se reportér ptá Rostislava jak by to podle nej melo vypadat.

Tím ze je to polozeno jako návod pro klienty, to poburuje zdejsí diskutéry.

Nicméne by si vsichni meli laskave uvedomit, ze je to podepsaný názor jednoho konkrétního cloveka. Nic víc. Nic méne. Narozdíl od vetsiny zde diskutujících kterí se ani nedokázou podepsat pod svuj plivanec.
Tento názor Rostislava se vám nemusí líbit, a máte na to právo. Me osobne tam nevyhovuje pár vecí, ale chápu proc je psal a je to jeho názor. Me to rozhodne nevadí.

(Ovsem s Typomilem se vzdy rád pohádám, to je uplne jiná... :))


lukas

 | 28. cervenec. 2010, 11.09

Zarazi mne posledni odstavec. Samozrejme, ze graficti designeri nejsou telepati, ale system kdy klient ukazuje co se mu libi a designer na zaklade nazoru laika bez hlubsich znalosti oboru, vytvori logo, zasadne odmitam. Spravne logo musi vychazet z dukladne analyzy subjektu. Predstava ze klient ukazuje grafikovi jiz konkretni stylizace, ubira teto profesi dost dulezitou pasaz prace. Toto vidim obecne jako velky problem, ktery obor svazuje. Bohuzel sposta agentur takto funguje. Glorifikovat to dokonce jako radu, povazuji za opravdovou hloupost.

Asi celkove si klucina stoji jinde. V CV je uvedeno, ze pracuje na spusteni free vector banky, coz je dalsi pro mne nechutna vec v GD. Omilani casto nekvalitne nakreslenych samples, rozhodne nepatri do GD, spis do vod regionalnich reklamek "vse za tri tisice..."


Jirí Tvrdek

 | 28. cervenec. 2010, 10.01

Proc nedokázete kritizovat konkrétne? Pulka z vás napíse odstavec obecných kecu, ze clánek tu nemá co delat, je to sracka a autor diletant, ale nedokáze napsat jedinou konkrétní vec, co je spatne, proc je to spatne a jak to resit. Víte to vubec, nebo si proste jenom chcete plivnout?


muf

muf@seznamcz | 28. cervenec. 2010, 08.20

Lukás Veverka: Tak to si pletete logo a pyktogram...


Lukás Veverka | www.parasite.cz

 | 28. cervenec. 2010, 00.48

Martin Pecina: :) Ne a ne. Nesouhlasím. Loga se z mého pohledu témer vzdy MUSÍ delat tak, aby meli potenciál fungovat bez textu. To je cíl k cemu má logo smerovat.

Tak a ted si jdu precist ten clanek...


Libor

 | 27. cervenec. 2010, 23.39

Takové clánky jsou hluboko pod úrovní webu jako je tento...


muf

muf@seznamcz | 27. cervenec. 2010, 21.29

a nejsou náhodou ty bezejmenné príspevky autora clánku? :o) Takze prosím vás, nikdo vás za rucicku vodit nebude. Indicie co je spatne a jak hledat správné odpovedi jste dostal... Miluji Google, ale uvádet jeh logo jako dobrý príklad je hodne odvázné. Obzvláste pri vzpomínce na jeho predchozí verzi, kde byli stíny a stínování snad z defaultního nastavení Photoshopu. Dnesní verze je retusí velmi spatných a nepovedených verzí. Tenhle clánek by se hodil treba do Technetu, nebo blogu nejakého programátora ;-)


 | 27. cervenec. 2010, 14.02

No a porad to nechapu, co vam vadi... Je to vek autora? Nedostatecne reference? V cem je clanek tak nedostatecny nebo dokonce nebezpecny? :) Proc by mel vadit tento clanek v rukou klienta - a jaky je konkretne rozdil mezi uvedenymi priklady a praktikami a vasi tvorbou? Ja jsem tady ztracen v lese :)))
Me opravdu ten clanek prisel jako celkem pravdivy - ano, s nekterymi vecmi muzu souhlasit, nektere muzu delat jinak, ale proc si to neprecist? Vzdyt dneska skoro nic, co je publikovany na internetu, si nemuzete brat jako "absolutni pravdu" a "stoprocentni odbornost" - je na vas si tech clanku precist desitky a co z toho se vam libi, to muzete pouzit?! :/


Antonín Pospísil

info@tonique.cz | 27. cervenec. 2010, 13.25

Konkrétní clánek me zrovna nenapadá, ale na toto téma uz bylo vsude napsáno myslím dost a dost. http://bit.ly/9UbBEp

Kazdopádne tento clánek je jako ohen. Ve spatných rukou (klienta) muze nadelat peknou pohromu! Aspon malé + za snahu!


lucie

schwarz@email.cz | 27. cervenec. 2010, 13.20

Pane Blaho,
pokud mate potrebu psat piste bud na jiny portal a nebo o necem cemu rozumite.
dekuji
lucie


 | 27. cervenec. 2010, 13.09

Dobry den,

me se clanek libil. Rozhodne me nepobouril. Zajimalo by me vsak, jaky clanek byste mi (odbornici) doporucili na toto tema? Nejaky clanek, ktery je opravdu podle vas "in" a dokonaly a poucny? Rad si ho prectu.


Martin Pecina

martin@fleuron.cz | 27. cervenec. 2010, 13.07

Prosím vás, co proti panu Blahovi máte? Já myslím, ze jako clánek pro lidi, kterí si logo u nekoho zadávají, to není spatné.

Výhradu bych mel k ciste obrazovým znackám. Ty nejsou nikdy navrhovány pro primární pouzití. Vzdy vycházejí z kombinované znacky, která se bere jako výchozí. V okamziku, kdy je firma na trhu dvacet a více let a kdy je celosvetove známá, muze si dovolit textovou cást vynechat a propagovat se pouze piktogramem. Normální firma to nikdy udelat nemuze, protoze to je sebevrazda.


Garcy Vizu

mailme@garcy.net | 27. cervenec. 2010, 11.36

kdyby mi klient rekl, ze si precetl clanek rostislava blahy a bude se jim ridit, okamzite bych ukoncil spolupraci a asi definitivne emigroval.

pro alespon stagnaci (a tohle ji jeste snizuje!) urovne vzdelanosti klientu a stavu GD v CR by se mi dost ulevilo, kdyby byl clanek smazan..


muf

muf@seznamcz | 27. cervenec. 2010, 11.34

mimochodem, clánek jsem prolítnul zbezne protoze mi neprijde prílis sofistikovaný a souhlasím tedy s prvním príspevkem od Pavla. Tohle bych tu necekal, sorry...


muf

muf@seznamcz | 27. cervenec. 2010, 11.32

Prolítnul jsem clánek zbezne, ale Apple i Playboy mají samozrejme i kombinovanou verzi loga. To ze ted prosazují jen Symbol neznamená, ze si pro sychr neudelali i verzi s textem, kdyby symbol sám nebyl prijat.


erbanbjav.rs

hello@erbanbjav.rs | 27. cervenec. 2010, 11.29

Smrt originalite!
S tímto clánkem jsem pohrbil i moje veskeré dobré a poslední predstavy o fungování "profesionálních" grafiku v CR. Z clánku vyplívá, ze Rostislav Blaha je explicitní diletant v oboru. Hodne stestí v tvorení mini aplikací a her do mobilu na míru lidem.
Erban Bjav


stope32.deviantart.com

 | 27. cervenec. 2010, 11.29

U "chytrých" kreativních log a konkrétne u negative space by si zákazník mel dávat pozor, jestli náhodou neplatí za zbytecnost a jestli si toho "chytrého" detailu taky vsimne nekdo jiný, nez nadsenci na logopond.com =)

Treba o sipce FedExu ví celkem málo lidí, spousta z nich navíc tak, ze si o tom nekde precetli (i já cca pred rokem), dalsí skupinu irituje její zbytecnost a nenápadnost. Navíc si predstavte levou bocnici dodávky FedExu - v logu psaném zleva doprava smeruje sipka dozadu, coz muze pusobit prinejmensím divne.

Na druhou stranu existuje spousta prípadu hodne hezky, chytre a hlavne pozorovatelne pouzitého negative space, takze bych ho rozhodne nezatracoval!


Pavel

 | 27. cervenec. 2010, 11.26

Uprímne nechápu, jak muze seriozni portál, který by prece jen mel udrzovat nejakou úroven grafiky a snazit se situaci zlepsit, zverejnit takovouhle sracku jako clánek od cloveka, který o designu zjevne nic neví, delá ho 3 roky, a to nejaké debility na iPhone. Tohle mi opravdu uniká. Tohle jen snizuje jakoukoliv grafickou kulturu. 90% clánku jsou naprosté kecy a jsou v takovém stylu, ze tenhle clánek je spíse odstrasujícím príkladem, jak bychom se ke grafice a designu NEmeli chovat a jak bychom ho NEmeli brát. Pokud je tak myslen, tak díky, ale melo by tam asi být uvedeno: "co si myslí nevzdelaní a nezkusení (kterí si ale myslí, ze jsou mistri sveta) o tom, jak poznat kvalitní logo...".
Je to skutecne k pláci, mozná ani to ne, tyhle zvásty a kecy si ani ten plác nezaslouzí


Jirí Sekera

jiri.sekera@refresh.cz | 27. cervenec. 2010, 10.47

ad 1) Logo by v drtivé vetsine prípadu melo fungovat i bez barev.
ad 3) Logo Ubuntu máme tedy chápat jako príklad spatného loga?


Pridejte Vás názor


Anketa

Kdyz nemáte cas na novou zakázku a klient vás pozádá o doporucení jiného sikovného grafika, doporucíte mu ho?

Ano 85,02% 85%

Ne 14,98% 15%

celkem 227 hlasu