Cesko chlebus

Logem Ceské republiky mohla být i barevná koruna

Sdílet O tom, ze soutez na nové logo Ceské republiky nedopadla nijak, respektive skoncila tak, ze porota zádné logo nevybrala uz toho bylo napsáno hodne a asi nemá smysl to zde nyní opakovat. Co ovsem smysl má, je poukázat na kvalitní práce, které se v této soutezi objevily. Jednou z 384 prihlásených prací byl i návrh studenta Ateliéru grafického designu na FaVU v Brne Jirího Chlebuse, na který bych vás rád dnes upozornil nekolika ukázkami a krátkým rozhovorem.

  • Martin Kalda
  • 16.01.12

-

Explikace znacky

Úkolem znacky je nezamenitelne vizuálne dustojne reprezentovat destinaci Ceské republiky pro zahranicní styk. Symbol je navrzen tak, aby vyjadroval bohatou historii zeme, byl barevne i tvarove pritazlivý, dokázal obstát u veskerého polygrafického zpracování a nabízel radu kreativních resení ve zpracování následného vizuálního stylu destinace.

Charakteristika symbolu

Uzití trojúhleníku jako dominantního prvku znacky má koreny ve státní vlajce CR a tvar symbolu je odvozen od zlaté koruny, která se objevuje také na velkém i malém státním znaku. Bohatství republiky je pro zahranicní styk tedy mimo jiné výjádreno asociací na nasi národní kulturní památku - ceské korunovacní klenoty. Tri výbezky koruny znázornují územní rozdelení destinace na Cechy, Moravu a Slezsko. Jejich ruzné smery podporují myslenku republiky jako krizovatky Evropy. Jednotlivé vrcholy i vnitrní geometrické tvary symbolu asociují vezicky rozmanitých kulturních památek ceské destinace, zejména stovezaté Prahy.

Symbol obsahuje nákres státní vlajky vyvedené ve státních barvách v presném slození. Obsahuje geometrické tvary v ojedinelé kompozici, kterou nepouzívá zádná konkurencní destinace, díky cemuz je znacka 100% odlisitelná.

Více na Behance

-

Tvuj návrh se mi velmi líbí. Jediné co mi tam trochu nesedí je nápis "Srdce evropy". S tou korunkou mi to nejak nesedí. Cekal bych spís neco co se vztahuje k pouzitému symbolu anebo klidne nic… Pouzití toho nápisu byla povinost?

Zadavatel nemel ve sloganu destinace vubec jasno (jinými slovy chtel obdrzet krome znacky i návrhy sloganu), takze jsem si stanovil jednoduché kritérium - dvouslovný popisek, na jehoz obsahu v tuto chvíli nezálezí.

Bylo totiz nanejvýse jasné, ze se claim ve finále bude menit. Pravdou je, ze kupríkladu "Krizovatka Evropy" by k tvarosloví symbolu sedela asi lépe, ale nemela by jiz takové emoce. Nicméne claim by dle mého názoru mel být zadavatelem
fixne definován na základe nekolika dusledných pruzkumu trhu, protoze tuto operaci muze i sebelepsí grafik jen tezko nahradit. V prezentaci pak samozrejme nechybely i verze znacky bez claimu.

Kolik ti vzala soutez casu?

Na zpracování návrhu meli zájemci mecíc. Já se do práce pustil hned, jakmile jsem se o soutezi dozvedel, cili cca 3 týdny práce.

-

Soutez skoncíla, logo nebylo vybráno. Jaký v tobe zustává pocit?

Samozrejme rozhorcení. Je nesmysl, aby se u 384 doslých návrhu nenasla alespon desítka dostatecne kvalitních, ze kterých by mohli ocenit kupríkladu druhé a tretí místo.
Kazdý návrh musel být proveden na pevných tuhých podlozkách, nejcasteji tedy plast + samolepka, k tomu A4 brozura s ostatními aplikacemi (v mém prípade 27 stran) a v neposlední rade CD/DVD.

Nekterí soutezící pak mohli investovat také do zakoupení speciálních písem a kvalitnejsích materiálu prezentace. I bez tohoto bonusu jsou náklady soutezících dohromady v rádech statisícu, uvedomuje si to i zadavatel?

Jakým zpusobem jsi se dozvedel o výsledku souteze? Komunikoval s tebou nekdo z agentury Czech Tourism?

Výsledek ohlásila agentura prostredníctvím TZ na svém webu, poté prislo i písemné vyjádrení postou.

-

Kde vidís hlavní problém toho, ze soutez nedopadla vlastne nijak?

Tech problému tam bylo zrejme hned nekolik. V první rade to bylo samotné zadání, které nebylo zcela jasné. Ve výsledku proto generovalo desítky dodatecných dotazu ze stary zmatené verejnosti.

Hlavní problém spocíval také v samotných názvech logotypu a sloganu (mela být navrzena ceská a anglická verze). Agentura zrejme ocekávala v návrzích syntézu slovních kreací s notnou dávkou domýslivosti, ze které by teprve urcila, jak se bude nase destinace vlastne jmenovat. V mém prípade elektronická komunikace s agenturou nefungovala, odpovedi na nekolik mailu se mi nedostalo. Telefonicky jsem se dozvedel v mluvené forme to, co bylo v zadání.

Kdyz bude vypsána dalsí soutez, pujdes do toho?

To se bude odvíjet od míry zmeny v zadání souteze a také v tom, zda-li budou v porote zastoupeni odborníci na GD. Taky je otázka, zda-li je potreba tu soutez honorovat milionem korun, zejména v prípade, kdy se jednalo o návrh znacky a vizuální styl mel být predmetem dalsího výberového ci jiného rízení (proc to oddelovat? proc ne treba dvoukolovou komplexní soutez?).

Nejasné zadání a vysoká odmena v nasem prostredí proste generuje radu otázek a pochybností, coz se projevilo i v malé úcasti profesionálu. Nebýt studentem GD, který vidí alespon malinkou útechu v tom, ze svou prípadnou neúspesnou práci vystaví na skolních klausurách a poté zasadí mezi ostatní práce do portfolia, tak i pres tu odmenu a zastoupení nekolika odborníku v porote velmi váhám, obzvláste kdyz
uz tady máme ty "bubliny", které jaksi upadly v zapomení a je to jen dalsí indicie k jisté pochybnosti o postavení GD u nás vubec. Není se tedy cemu divit, ze soutez radu grafických designéru a studií odradila.

Díky za rozhovor!

Dalsí ukázky loga najdete na Behance.

Zdroj a foto:
Jirí Chlebus

 

Prectete si dalsí clánky v rubrice:
Loga

Autor clánku:
Martin Kalda

Anketa

Líbí se vám logo Jirího Chlebuse?

Ano 77,44% 77%

Ne 22,56% 23%

celkem 297 hlasu

miguel

gmige@migiffmail.com | 22. duben. 2012, 23.53

Sorry, ale barevnosti mi to prijde jak graficky styl Google .... Staci se podivat na tu vizualizaci kancelari - tam je to uplne evidentni.


melory

 | 23. únor. 2012, 00.17

Musím ríct, ze návrh obsahuje (jak uz to tak v podobných prípadech bývá) velké mnozství slovní vaty. Predne je tezko v nasí rozkradené zemi mluvit o nejakém bohatství. Taktéz tvrzení, ze návrh navazuje na veskeré státní symboly, pricemz si v nich bere za inspiraci pouze onu kritizovanou monarchistickou korunu, je neobhajitelné. Prílisná barevnost také v konecném dusledku neobsáhne vubec nic, prestoze si mnozí myslí, ze ano. Podle taháku si to myslí prinejmensím Bahamy, Brazílie, Chorvatsko, Maledivy, Mexiko, Malorka, Vietnam, Andalusie, Karibik, Tchaj-wan, Arménie a Indonésie. Pricemz minimálne Austrálie, Francie, Maledivy, Peru a Tchaj-wan dávno pouzívají zcela nová loga, nez jakými jsou v taháku zastoupeni. Z dalsích muzeme jmenovat treba Sao Paulo, Montreal, Hong Kong, Sydney, nebo jiz zminovaný Singapur. Také snaha o vsugerování nejakých asociací na uzité barvy se jeví jako naprosto lichá. Kdyz pominu to, ze vodu, pole a louky má na svete skoro kazdý (a ve víceméne stejných barvách), tak kazdé logo pusobí vzdy jako celek. Muze nám neco asociovat jeho tvar ci celkové barevné pojetí (napríklad obycejnou bezduchou preplácanost), ale jednotlivé barevné slozky nám pri takovém poctu barev nebudou asociovat vubec nic. Geometrická hra, vyjadrující nekonecné moznosti, muze vyjadrovat také (a to spís) nekompaktnost celého resení. Viz Burnley, Nordkyn, nebo zminovaná Melbourne. Neunikátnost obrysové verze uz byla také nekolikrát zmínena. Celé to pripomíná casté snahy grafiku o dodatecné naroubování nejaké symboliky na jiz predem hotový geometrický tvar. Tezko ríct, jestli v záchvatu zoufalství, nebo jen proto, ze to zrovna frcí. Chybí uz snad jen prekrývání barev ci gradienty. Komu (a k cemu) jsou vlastne tato abstraktní loga urcena? Aby se grafici navzájem poplácávali po ramenou a stezovali si, jak jsou laiky nepochopení? Kam az muze dojít soucasná vyprázdnenost, schovaná za velká slova, pak muzeme vypozorovat prímo u nekterých umeleckých intitucí. Viz AGO, CAMH, Museum of London, Expo 2015 ci prípad loga brnenského Domu umení. Osobne za nejlepsí redesign povazuju nové logo Peru.

http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/brand_aus_ba_logo.jpg
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/france_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/maldives_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/peru_logo.png
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/taiwan_tourism_logo.png
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/spturis_logo_detail.jpg
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/greater_montreal_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/hong_kong_bilingual_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/your_singapore_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/sydney_sydneyLogo.jpg
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/erzgebirge_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/burnley_logo.jpg
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/Neue_nordkyn_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/city_of_melbourne_detail.jpg
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/us_virgin_islands_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/ago_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/camh_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/museum_of_london_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/expo_2015_logo.gif
http://www.underconsideration.com/brandnew/archives/casa_damusica_logo.gif


Tomas

tomas.m@seznam.cz | 09. únor. 2012, 23.52

http://www.behance.net/gallery/Kalimera-Company-Profile-2010/885304

Musim to sem dat, ale verim, ze jde o nahodu :)


Van Riot

 | 24. leden. 2012, 19.28

Beru to zpet . . .
slabsí rez na tomhle obrázku vypadá spickove

http://www.designportal.cz/obrazek/cesko_chlebus-03.jpg


Jirí Chlebus

jiri.chlebus@seznam.cz | 23. leden. 2012, 12.15

Soutez je vypsána znovu a jedná se dle mého názoru o ukázkovou degradaci úrovne a hodnoty grafického designu. Otevrený dopis rediteli CzechTourism byl proto signován i z mé strany.

http://www.aug.cz/aktualne/otevreny-dopis-rediteli-czechtourism.html


Jirí Chlebus

jiri.chlebus@seznam.cz | 23. leden. 2012, 11.58

Díky za reakce vsem, kterí prispeli do diskuze. Zaujaly mne tady 3 veci:

Petr Bernát zmínil, ze symbol zapadne mezi ostatní. Na svuj Behance profil jsem pridal tabulku log s více nez 50 konkurencními znackami, kterou vystavila agentura CzechTourism. Dle mého názoru je toto tvarosloví symbolu mezi ostatními naprosto jedinecné a nepouzívá jej zádná zmínená zeme.

Van Riot konstatoval grotesk Tomáse Brousila se slovy "s nucene obvzlástneným písmenem C" ... to je u písma, které je odborníky povazováno za jedno z nejkvalitnejsích, coz mimo jiné dokazuje i zlatá medaile Ed-Awards 2011, dosti odvázné tvrzení.

Co se týce lodicky, ano, v kompletní explikaci na Behance profilu se k tomu vyjadruji. Papírová lodicka je multikulturní znak, který znají stejne dobre kupríkladu v Asii i Americe. Nejsme prímorský stát, proto tohle napojení na detskou hracku dostává dle mého názoru i v tomhle smysl.

Na barevnost se jiste objeví také rada názoru. Ovsem respektujíc zadání, aby logo vylezlo z sedi státní trikolory dosavadního loga ( http://www.czechtourism.cz ), jsem tyto barvy rozsíril o ty, které mají pevný smysl. Regulací barev by jiz symbol nemusel být tak apolitický, jako je ted, protoze v návrhu jsou obsazeny barvy vsech zásadních politických stran, coz ale nebylo zcela klícové pro stanovení barevnosti. Dulezitá je také bílá barva, která pokud není obklopena jinými prvky, tak zákonite logo nefunguje totozne pri pozitivní a negativní verzi, tak jak tomu je u dosavadního loga.

Co me ale nejvíce zajímá, jsou i dalsí návrhy, pokud víte o nekom, kdo má solidní prezentaci, urcite dejte vedet. Nepovazuji svuj návrh za nejlepsí, je to jen výsledek spojení respektu k nejvetsím symbolum státu v tesném závesu za podmínkami souteze, které taky do znacné míry výsledek formovaly.


Michal

michal.lauko@gmail.com | 23. leden. 2012, 11.04

Pokial viem za srdce europy sa poklada Slovensko, konkretne Banska Stiavnica. Takze nazdar...nic nebude!:)


Petr Bernát

 | 23. leden. 2012, 10.25

Návrh znacky se mi líbí, akorát je pravda, le nejdríve jsem videl v symbolu lodicku a al pak korunu. Nesouhlasím s autorem s vetou "znacka je 1000odliaitelná". Drtivá vetcina ostatních zemi má rovnel ruznobarevné symboly, v podstate se stejnými barvami, takle symbol by mezi ostatními urcite zapadl.


Van Riot

 | 22. leden. 2012, 11.16

logo NIVEA
(s nucene obvzlástneným písmenem "C" a preplácaná barevná krec) Slabá iniciace korunky preupravená na trendy krystalické logo. Jen doufám ze nebude pusobit prvolpánove.

http://cdnimg.visualizeus.com/thumbs/6e/cf/fdc,logo,identica,sw_brand,city,melbourne-6ecfafa347008aea220bd6832e90a188_h.jpg

http://myloveforyou.typepad.com/.a/6a00d834cad15053ef0120a8ad9bfa970b-800wi


d.

 | 21. leden. 2012, 22.27

Srdce Európy je v Banskej Stiavnici (SR)


tesiltouch

 | 21. leden. 2012, 21.32

Kublaj > Toto logo nemá být oficiální logo ceské republiky. Predmetem výberového rízení bylo logo pro Cesko jako turistickou destinaci - logo, které by agentura czech turism pouzívala vrámci svých kampaní pro lákání turistu do ceska. Dulezitejsí nez návaznost na oficiální státní symboliku je v tomto prípade myslenka. Hravost a neformálnost je zde urcite na míste, dokonce si myslím ze takto je to mozná i trochu zbytecne usedlé.


Kublaj

info@jk-animation.cz | 20. leden. 2012, 14.25

Ahoj. Jako logo pro firmu nebo akci bych si to dokázal predstavit. Souhlasím s Disgrafikem, ze u ofociálních institucí je podobných vecí moc. Beze srandy.

Mozná jsem v tomhle konzerva, nebo nemám vkus, ale je nutné aby oficiální logo státu pusobilo infantilne? A je nutné, aby logo nemelo pokud mozno nic spolecného se státním znakem, vlajkou, nebo címkoliv jiným, cím se stát jinak vsude prezentuje? Není to trochu kontraproduktivní? Myslím to spís obecne, nez konkrétne na tohle logo. Uz se to resilo mockrát, ale zajímají me názory.


tesitouch

 | 20. leden. 2012, 09.45

Je to strasne moc dobre udelané práce okolo neceho co je ve své podstate spatne. Korunka je opravdu symbol království/monarchie a tou uz bohuzel nejaký cas nejsme. (Velmi se mi líbí ta aplikace czech panorama - to si vlastne dovedu prestavit jako samostané - variabilní logo)


look1

 | 18. leden. 2012, 21.27

Dobrá práce, která se ovsem nehodí pro logo zeme. Pokud by tento styl byl uzit na nejakou konkrétní akci kratsího rozsahu – potom ano.


Stepán Soukeník

 | 18. leden. 2012, 15.15

Kdyz bych se mel vyjádrit jen k vizuálnímu provedení: trojkorunka je proste symbol Svédska, i kdyz se explikace znacky snazí být presvedcivá. Je to sice vizuálne povedené, ale moderní, trendy, a tedy neoriginální a nenadcasové - tyhle prekryvy barev nedávno rozpoutalo Melbourne, pak Singapur v kampani YourSingapore a mnozí dalsí. Jako dobre remeslne provedená korporátní znacka je to sice dobrá práce, ale unikátní destinacní znacka to podle mého není.


Disgrafik

 | 18. leden. 2012, 10.39

Jen pridám linky pro pobavení,
vsecko na jedno brdo jak by rekla moje babicka! Porote se vubec nedivím.

http://praguespots.me/wp-content/uploads/2011/12/gallery-image1.jpg

http://praguespots.me/wp-content/uploads/2011/12/gallery-images-ondrej-01-500x375.jpg

http://praguespots.me/wp-content/uploads/2011/12/gallery-images-03.png

http://www.vgrafik.cz/uploads/reference/20100105-logo_univerzita-palackeho-v-olomouci.jpg

http://www.font.cz/res/data/070/008786_03_055908.jpg

http://media.agenturavia.eu/a/media/photos/cache/logo-ministerstva-kultury-2010-04-27_display.png


Disgrafik

 | 18. leden. 2012, 10.28

Dalsí z marných log, který si hraje s konceptem barevnosti v nejakém silném grafickém symbolu. Nekde jsem ted videl logo mesta Trebone. Olomoucká univerzita to samé. Porád dokola. Mylsím, ze porota udelala dobre, tohle logo je neoriginální i kdyz alespon rutinne provedené.


Krtek

pershingwest@seznam.cz | 18. leden. 2012, 00.59

Za nás na dílne ríkám ze jsme behem prestávek pri svarování fakt o nicem nez novým logu nemluvili,zije tím celá fabrika. Korunka není spatná,ale v tomhle státe by byl presnejsí ruzový slon s vlajkou na chobotu a kérkou maryhuany na zadku,to by tady v blbákove vyhrálo :o)))


Linda

nezhyli@seznam.cz | 17. leden. 2012, 22.56

prijde mi to opravdu skvelé! je opravdu skoda, ze ti to nevyslo, ale je super, ze to beres takto s nadhledem, taky jak jinak. Jsem zvedavá, zda-li se nakonec nejaké vybere


Tomás Ledba

tomas.ledba@gmail.com | 17. leden. 2012, 16.07

Tohle je jedno z nejlepsích (ale né... nejlepsí) logo, které jsem v poslední dobe videl!


A. P.

 | 17. leden. 2012, 13.51

Myslím, ze je to skvelá práce.
Jen si pod SRDCEM EVROPY, a myslím, ze to není jen muj názor, predstavuji neco JINÉHO.


Tom Laurinec

tomlaurinec@gmail.com | 17. leden. 2012, 12.05

Ackoliv nejsem zastáncem techto log (státy, mesta, obce, krajiny), tak by mi nevadilo, kdybychom vystupovali pod tímto.

Nicméne vsechna tahle loga mají spolecné to, ze nejsou honosná ani identifikovatelná. Stále je to klasické logo pro byznys. Ale o tom se uz diskutuje dlouho :-)


Carlos

 | 17. leden. 2012, 11.20

Myslim, ze je to perfektni prace! Klobouk dolu


Jakub

 | 17. leden. 2012, 00.46

Korunka? Spíse papírová lodicka ne?
Navíc bráno sktriktne dle heraldiky, uz behem první republiky bylo "dohodnuto", ze lev ve znaku nad hlavou nemá korunku, ale celenku (odklon od monarchie po roce 1918).


Pridejte Vás názor


Anketa

Kdyz nemáte cas na novou zakázku a klient vás pozádá o doporucení jiného sikovného grafika, doporucíte mu ho?

Ano 85,02% 85%

Ne 14,98% 15%

celkem 227 hlasu