Rozhovory

„Kreslím i 30 motivů triček denně…“ tvrdí hlavní designér UAX.

Ne všichni, kdo se již setkali s produkty dnes již zavedeného českého výrobce značkového oblečení pro volný čas UAX, jež vyniká svou nekonvenčností, nápaditostí, vtipem a originálním designem, možná tuší, že se za těmito vlastnostmi skrývá mnohaletá práce konkrétní osoby. A je to právě přední český grafik a designér Radek Leskovjan, který má coby jeden ze spoluzakladatelů firmy a tvůrce ručně kreslených originálních potisků UAX zásadní vliv nejen na grafickou a designovou stránku firmy, ale také na její celkovou filozofii. Pojďme si tedy nyní v krátkém rozhovoru představit nejen UAX z pohledu Radka Leskovjana, ale také nahlédnout pod pokličku jeho zajímavé osobnosti.

Leskovjan

Kdy, kde a jak vznikl nápad založit UAX a co zde bylo počátečním impulsem?

Tento nápad jsem nosil v hlavě od roku 1990. Hlavním impulsem byl nedostatek kvalitních bavlněných triček s vyšší gramáží a zajímavým potiskem na českém trhu. Češi mají navíc rádi humor a žádné triko od „trhovců“ nebo od špičkových sportovních firem nic takového nepřináší.

Jaká byla původní vize společnosti UAX a do jaké míry se shoduje s jeho dnešní podobou?

Vize byla trochu naivní.  Důležitou roli zde hrála obava, aby se tričko nezkomercionalizovalo. Takový byl v té době trend například i v hudbě. Cílem bylo vyrobit kvalitní tričko, které si budeš chtít koupit znovu pro svou kvalitu a design. Trička si lidé oblíbili a staly se kultovní legendou. Dnes si již uvědomujeme, že je takřka nemožné, aby se při obrovském počtu prodaných potisků potkali dva lidé ve stejném tričku UAX. Zůstáváme dál originální, klademe důraz na kvalitu a navíc tvoříme daleko víc designů než na začátku firmy.

Měsíčně vzniká 25 nových motivů, což je tolik, kolik jsme ještě před pár lety vyprodukovali za celý rok. Novinkou je pak naše snaha zapojit zákazníky do hry při tvorbě nových potisků, což v současné době funguje díky facebooku. Naši příznivci tak mohou sami navrhovat témata potisků a vybírat každý měsíc prostřednictvím hlasování pět nejlepších potisků. V dohledné době se chystáme spustit tuto možnost i přímo na webových stránkách UAX.

Kam by měl UAX směřovat v budoucnu?

Do šatníků a vůbec blíže všem, kteří mají rádi dobrý design a to nejen u nás, ale také v zahraničí, a nechtějí se oblékat dle trendu, jež udávají plošně mainstreamové značky.

-

Kde spatřujete kořeny Vaší grafické tvorby?

Ve své hravosti. Již coby student jsem si v hodinách neustále kreslil do sešitů, později zdobil obálky dopisů, překresloval loga či si kreslil pro zábavu třeba v hospodě.

Kdy jste nakreslil svůj první potisk a který to byl?

S kreslením potisků jsem začal asi před 19 lety, kdy jsem kreslil kamarádkám na trička přímo fixem.  První potisk pro UAX jsem nakreslil asi před 17 lety a byli to panáčci a bungee jumping.

Kde čerpáte inspiraci pro tvorbu potisků?

Inspiraci čerpám od druhých lidí. Píšu si například s kamarádkou přes skype a ona mi na závěr rozhovoru napíše „čusík“, nebo „papík“. Těchto zdánlivých maličkostí se často chytám, pracuji s nimi a dále je rozvíjím.

Většina Vašich potisků disponuje vtipem, ironií, reflexí současnosti… Jak vnímáte jejich vazbu k Vaší osobnosti? (Nakolik jsou jejím odrazem?)

Já si prostě rád hraji a kreslení potisků mi nabízí velký prostor k hravosti.

Musí být obtížné skloubit Vaši osobitost a ekonomický aspekt Vašich potisků. Jak tedy vnímáte tvorbu potisků?

Je to samozřejmě byznys, ale také zábava. Vidím to tedy jako spojení obojího.

-

Mnoho Vašich potisků je tematicky zaměřených na určitou zájmovou, či sociální skupinu lidí. Jaká je Vaše osobní zkušenost s nimi?

Mám například osobní zkušenost s některými sporty, kde potkávám lidi, kteří jsou natolik silné osobnosti, že si dokážou dělat srandu sami ze sebe, ale také ze svých zálib. Tematické potisky jsou tak často karikaturou konkrétních aktivit s nádechem ironie.

Kolik potisků ročně Vaší rukou přibližně vznikne?

Inspirace mi nedochází. Snažím se nakreslit jeden potisk denně, tzv. „daily motiv“. Někdy ale nakreslím i 30 potisků během jednoho dne a pak mám delší dobu pauzu. Dosud jsem nakreslil celkem asi 700 potisků pro UAX.

Jak probíhá selekce potisků, jež půjdou do tisku, a těch, které nespatří světlo světa? (Vy, veřejnost, přátelé…?)

Jak již bylo řečeno, nově si lidé vybírají potisky sami prostřednictvím hlasování na facebooku. Dříve jsem však prvotní selekci dělal sám nebo s naším grafikem a webdesignerem. Potisky, které se mi líbí, ale v hlasování neuspějí, půjdou do hlasování znovu, a to až spustíme rating přímo na stránkách UAX. Uživatelé facebooku jsou totiž specifická sociální skupina, která tvoří jen část našich zákazníků.

Kreslíte bezprostředně, kdekoli a kdykoli Vás něco napadne, nebo si necháváte práci na doma či do práce?

Vždycky když potřebuju peníze! (…smích…) Inspirují mě lidi a v současné době přichází spousta podnětů od uživatelů facebooku. Protože často zpracovávám nápady ostatních, občas si s úsměvem přezdívám „dělník přátel“.

Čemu se věnujete ve svém volném čase?

Nemám moc volného času. Když už ale nějaké volno mám, rád si zahraji golf a nejvíce času věnuji svému desetiměsíčnímu synovi Honzíkovi.

Dokážete si ještě život bez UAXu představit?

Dokážu, v pohodě. Je spousta jiných možností, věcí, co by mě bavily a ve kterých bych mohl být úspěšný. Určitě bych dokázal zúročit zkušenosti z UAXu i jinde.

Je něco, čemu jste se chtěl věnovat ještě dříve, než vznikl nápad založit UAX?

Posílal jsem grafické návrhy do jiných firem. Byl jsem také velmi úspěšným hráčem bowlingu, takže zde byla také možnost věnovat se tomuto sportu profesionálně.

Máte nějaké životní motto? Jaké?

Nemám rád motta. Nerad se vážu, mám rád pestrost, rád se obklopuji lidmi, mám velké srdce pro všechny. Nemám vztah k materiálu. Mám rád například režiséry a designéry, protože jsou všestranní. Nemám rád uzavřené lidi.

Máte nějaký životní cíl?

Dělat jen to, co chci já. Nechci pořád jen tvrdě pracovat. Cílem je pro mne osobní spokojenost a dostatek času pro sebe. Komunikovat s lidmi. Být v davu a inspirovat ho. Předat lidem radost.

Vize do budoucna?

Být komerční, ale dělat si, co chci. Nepodřizovat se. Jsem kluk z města, takže jsem komerční z podstaty osobnosti (i když slovo komerční nemám rád pro jeho pejorativní nádech a sám jej již řadu let v podstatě nepoužívám). Chci zkrátka, aby tričko UAX nosilo co nejvíc lidí. Vždyť oblečení je právě tím, co se často podílí na prvním dojmu, který si o lidech tvoříme…

Díky za rozhovor

Design portal

https://www.designportal.cz/rozhovory/radek-leskovjan-uax-tricka.html

07.12.10