Článek

Jak vzniká editoriál pro časopis aneb nahlédněte fotografovi pod ruce

Petera VltavaJak vzniká editoriál pro časopis aneb nahlédněte fotografovi pod ruce

Budou tomu již dva roky, co jsme se vydali na rozbouřený oceán lovit obří chobotnici v prvním velkém módním editoriálu, využívajícím ve větší míře postprodukci. Od té doby se nám podařilo rozčeřit stojaté vody české módní scény několika dalšími editoriály, které se vymykaly tomu, co zde bylo dosud k vidění – ovládli jsme vodní živel, vydali se hledat ztracené světlo tajemným pohádkovým lesem a zkrotili jsme stohlavé stádo bílých hřebců.

Focení, které jsem si vymyslel tentokrát, bylo trochu surrealistické, trochu romantické a trochu tajemné. Mělo být do Valentýnského čísla časopisu Marianne Bydlení, kde jsem dostal zcela volnou ruku (!) a dokonce se ani nebránili tomu, utopit pár kusů starožitného nábytku ve Vltavě. Oproti prvnímu focení, které jsem na Design portále popisoval, jsem měl výhodu v tom, že v redakcích časopisů mi už po těch několika úspěšných editoriálech věří, že dokážu zasadit příběh do jakéhokoliv protředí.

Po schválení konceptu následovala obvyklá práce – rozkreslení jednotlivých scén do storyboardu, podle kterého se pak vybíraly šaty, nábytek, modelky a lokace. Poté jsme strávili deštivý den popojížděním podél břehu Vltavy, než jsme našli místo, které nám pomůže vytvořit onu romanticko-tajemnou atmosféru odkud se bude nejlépe topit nábytek ve Vltavě.

Vše proběhlo v pořádku a když nadešel den focení (teploměr byl na nule), vyrazili jsme s produkcí na místo. Nafotili jsme co jsme potřebovali, za neustálého deště a velkého mrazu jsme se plavili na Vltavě, některé fotky jsem fotil po pás ve vodě a všechny nás to moc bavilo.

Po vybrání fotek s obrazovou redaktorkou časopisu následovala fáze postprodukční, kterou bych rád popsal u dvou fotek. Záměrem už od počátku bylo, aby celá story působila dojmem obrazů barokních malířů. Jejich způsob práce se světlem a stínem, techniku šerosvitu jsem se pokusil napodobit i ve fotografiích — cílem bylo, aby jediné, co bude vystupovat z obrazu byla modelka a zbytek byl temný a nestrhával zbytečně pozornost.

První fotografie, dívka sedicí se čálkem horké čokolády v září zapadajícího slunce, je upravovaná spíše decentně. Zvýraznili jsme záři slunce, zapadajícího za stromy a airbrushem prokreslili trávu tak, aby vypadala ještě víc prozářená západem slunce.

Tady bych se na chvíli zastavil: postupem času jsem dospěl k tomu, že postprodukce na té nejsofistikovanější úrovni nejsou ani tak dosazované krajiny nebo ohromující 3D rendery, ale právě práce s detaily, které třeba ve výsledku nejsou ani úplně zřejmé. Jsou to však právě ony, které scéně dodávají na hloubce a věrohodnosti. V celé této fotografii je tedy decentně zvýrazněná hra světla a stínu, místy prohloubený kontrast a zvýrazněné barvy. Výsledek, ve srovnání s originálem můžete posoudit sami.

Stanislav Petera

Stanislav Petera

Stanislav Petera

Druhá fotografie, plavba na posteli, je již prvoplánovitější. Už od počátku jsme vědeli, že horizont se bude měnit, takže nás při focení nemohly ani v nejmenším zneklidnít rodinné domky ve Štěchovicích. Na končící horizont řeky jsme plynule navázali klidným mořem, ze kterého v dáli vystupují tropické ostrůvky. Vše je poskládané z fotografií, které si pořizuji na svých cestách po světě, abychom se vyhnuli problémům s autorskými právy. Barvy celé scény jsme sladili se zbytkem příběhu.

Na závěr postprodukčního procesu, když uz všechny fotografie prošly úpravami, si necháváme tónování. To, jak budou na člověka fotografie působit, je dáno do velké míry právě barvami. Barvy jsou to, co oko vnímá ze všeho nejdřív – ještě pred tím, než jsme schopni zachytit jakékoliv detaily, na nás působí barevná atmosféra a připravuje nás na to, kde se asi scéna odehrává. Zde jsme zvolili kombinaci modro-fialovo-oranžové – kdy nejhlubší stíny jdou do studených odstínů barev a čím více světla na objekt dopadá, tím je tónování teplejší. Tato světelná realita odpovídá tajemnému západu slunce, o který nám šlo.

Stanislav Petera

Stanislav Petera

Stanislav Petera

Stanislav Petera

Na závěr pak zbývalo už jen poplácat se po ramenou, otestovat, zda story bude fungovat na všech maminkách a babičkách, které jsme měli k dispozici (vzorek populace nejbližší čtenářkám Marianne Bydlení) a začít přemýšlet, o čem bude další příběh.

Celá story
Video z focení

Zajímají Vás konkrétní postupy při vzniku těchto fotografií?
Připravili jsme pro Vás seminář Pokročilá postprodukce v módní a reklamní fotografii kde budeme tento i další zajimavé projekty rozebírat do hloubky, včetně ukázek konkrétních technik které používáme. Přihlásit se můžete zde.

Stanislav Petera & Jaroslav Stehlík

Design portal

https://www.designportal.cz/navody-tutorialy/petera-editorial-laska-vltava.html

11.03.09