Článek

Designové koloběžky Yedoo

YedooDesignové koloběžky Yedoo

V těchto dnech vrcholí úsilí teamu české společnosti Intrea (výrobce) a grafických designérů z AnFasu – v plné parádě uvádí na trh koloběžky, odrážedla a dětská kola pod značkou Yedoo. Vývoj byl několikaletý a dnes bychom vám rádi ve zkratce ukázali cestu, která dnešnímu stavu předcházela.

Jasný cíl

Od počátku bylo jasno – vyrábět produkty cenově dostupné, ale kvalitativně i vzhledově na co nejvyšší úrovni. A dále rozhodnutí výrobce odlišit produkci koloběžek od nepřehledné skupiny výrobků a výrobců v daném segmentu.

Proč? Protože i když jsou produkty cenově dostupné, jejich vývoji a bezpečnosti je věnována veliká péče, která je fakticky od konkurenčních produktů odlišuje.

Dominantní pozici v sortimentní nabídce zaujímají koloběžky (7 typů, od nejmenších dětských po dospělácké) a jsou doplněny populárními odrážedly a dětskými koly. S ohledem na udržení relativně nízké ceny výsledného produktu bylo jasné, že konstrukční vývoj bude spíše o detailech a bezpečnostních prvcích, a tím větší očekávání bylo od nezaměnitelného pojmenování jednotlivých modelů až po grafický design. Interpretováno pro copywritera a grafika: „…ať jsou produkty z jedné rodiny, ale mezi sebou výrazně rozlišené.“

-

-

Brandnames – aneb Jak pojmenovat koloběžky?

…takže jsme hledali jméno pro celou rodinu i pro její jednotlivé členy.  A jak to dopadlo? Značka řady výrobků je Yedoo (vzniknuvší z radostiplného výkřiku „Jedůůů!“ přetaveného pro celosvětový trh). A jednotlivé modely byly pojmenovány tak, aby bylo jméno přitažlivé pro příslušného potenciálního uživatele (od nejmenšího uživatele po největšího):

Mau (tady jsme ještě spíše sázeli na obrázky, než na jméno)

Tidit

Wzoom

Ox (pro teenagery, jednak graficky krásné „OX“, druhak v němčině znamená vůl)

City (zachováno původní jméno nejuniverzálnějšího modelu pro dospělé)

Mezeq (zatím nejdravější a nejvíce offroad model, na kterém probíhá také největší technický vývoj)

Prostoru na úzké trubce koloběžky je málo, takže design log jednotlivých jmen je záměrně hodně horizontální.

-
Kolekce Yedoo Basic

Design – úkoly pro „chytrou horákyni“

Hlavním úkolem designu bylo odlišit koloběžky od „konzumní“ úrovně konkurenčních produktů stejné kategorie, vtisknout jim charakter a rozlišit je mezi sebou. Samozřejmě, že s přihlédnutím k danému spektru uživatelů. Pro každou ze sedmi řad vznikl tedy vlastní design, výrazné logo modelu a několik barevných variací (až 7 pro jednu řadu).

-

Specifik designu pro koloběžky je hodně, pro zajímavost uvedu ty nejzapeklitější:

trubka je nazírána jinak v obchodě a v katalozích (z boku) a jinak uživatelem (zepředu, shora). Při jejich průměru cca 20 mm je docela zábavné vyřešit jejich grafické pojednání pro obě tyto situace tak, aby to vypadalo dobře (a to i když je „kolobrnda“ zacákaná bahnem:-).

Virtuální barevná paleta – aneb designér musí myslet ve speciálních barvách ze vzorníku výrobce, a to ještě v matu nebo lesku. Samozřejmě vzorek ve vzorníku je párcentimetrový, barva na výsledné kulaté trubce hází jiné efekty než na rovném plíšku ve vzorníku… takže druhá disciplína blížící se věštění z křišťálové koule.

Estetika konzumentské třídy – další z ne úplně jednoduchých aspektů, kdy se designér musí umět vcítit do rozlišovací schopnosti a estetického vnímání běžné, většinou konzumní populace. A v tomto vymezení se snažit o co nejlepší dílko.

-

Propagace, komunita a další vývoj

No, a když je to všechno na skladě, je potřeba o tom dát vědět světu. První světu obchodnímu (tzv. B2B – velkoobchodníkům a prodejcům, aby naskladnili) a pak koncovým zákazníkům. Takže vzniká řada materiálů usnadňující orientaci a přinášející inspiraci pro užití a nákup.

Protože všichni, kdo se podílí na vývoji Yedoo dělají všechno proto, aby sám produkt byl hodnotný, i celá reklamní komunikace nic „neslibuje“, ale spíše inspiruje, představuje a odhaluje (např. na co se máte při výběru svého vozítka zaměřit atd.).

V posledních dnech jsme měli i 2 konkrétní úspěchy na této jednostopé cestě – spustili jsme nový web s představením značky (www.yedoo.cz) a také vyhráli první místo v soutěži Zlatý středník za katalog Yedoo pro obchodníky. Hurááááá! Yedoooo! 

-

Doufáme, že všechno úsilí věnované „kolobrndám“ Yedoo bude odměněno co největším počtem fanoušků a spokojených jezdců! A samozřejmě všechny kritické podněty jsou vítány jako inspirace pro vývoj, který dokud bude Yedoo na světě nepřestane probíhat!

-

Tým vývojářů – Designérů

Ideový vůdce a investor: Ing. Dan Pilát (Intrea)
Konstruktér, technik a hlavní tester: Jakub Bostl (Intrea)
Hlavní designér: Martin Sršeň (AnFas)
Designéři: Čestmír Přindiš, Jindra Vejvodová (AnFas)
Copywriting: Martin Sršeň, Tomáš Krcha – spolupráce na názvu Yedoo, Tomáš Hoyer (AnFas)
A nepostradatelná „řešitelka speciálních operací“: Blanka Hasilová (AnFas)

…a ještě nespočet spolupracujících kolegů, klientů Yedoo, kteří ochotně a kriticky přispívají průběžně k vývoji.

-

Zdroj a foto:
AnFas

Design portal

https://www.designportal.cz/produktovy_design/designove-kolobezky-yedoo.html

14.06.11