Nikdy bych nezpíval nahlas. Nikdy bych neplakala na veřejnosti. Nikdy bych nepolíbil nějakou jinou. Nikdy bych neokopíroval nápad.
Začnu pochvalou, což dnes nebývá zvykem. Pochvalu si dle mého zaslouží vizuální komunikace Letních shakespearovských slavností, konaných pravidelně od roku 1994 v Praze. Letní shakespearovské slavnosti jsou nejstarší a největší shakespearovskou divadelní přehlídkou pod širým nebem v Evropě. Již několik let mají vizuální komunikaci založenou na výrazných červeno-černých fotografiích a bílé typografii. Plakáty, citylighty a další materiály jsou tak výrazné, nepřehlédnutelné a hlavně velmi dobře identifikovatelné.

Citylight Letních shakespearovských slavností
Osobně totiž neshledávám zásadní důvod, proč by festival každý rok měnil svou vizuální komunikaci, jako je tomu u většiny festivalů. Nejen, že je to jistě pro pořadatele praktické finančně, ale také, jak se ukazuje, znalost "značky" a identifikace se tak zvyšuje. Nejinak je tomu letos. I letos se objevily již klasické "červeno-černé" vizuály v Praze, Brně, Ostravě, Olšanech, a dokonce už i v Košicích.
Ovšem téměř zároveň s těmito vizuály se objevily ve stejných formátech vizuály kampaně "Vítězství vás změní" Budějovického Budvaru. Ano, přiznávám, jsem trochu deformovaná svou prací, a tak mám oči opravdu otevřené, ale díky mé slabé zrakové vadě (0,5 dioptrie) ne vždy vidím zcela přesně. A tak jsem se cca týden domnívala, že na zastávce je citylight Letních shakespearovských slavností, a on to byl Budvar. A nejsem jediná z mého okolí, kdo očekával na citylightech kulturu a našel pivo.
Kampaň "Vítězství vás změní" je zdařilá – nápad, 30-ti vteřinový spot, se mi líbí, ale komunikace "červeno-černá" v outdooru je podle mě faul. Ano, říká se "vše už tu bylo", ale využít takto známý, lety komunikovaný "photoshop efekt" se mi zdá laciné, neb předpokládám kulturnost kreativců.

Citylight Budweiseru

Citylight Budvaru
Zdroj a foto:
Lucie Schwarz
Přečtěte si další články v rubrice:
Akce
Autor článku:
Lucie Schwarz
Lukáš Veverka | www.parasite.cz
| 28. květen. 2011, 21.48
Martine, ale já to vidím spíš pozitivně. Ale je dobré si přeci přiznat když něco není super.
Martin Kalda
info@kalda.cz | 28. květen. 2011, 20.00
Jaroslav: nemusíš souhlasit s každým článkem, nicméně Design portál kvůli tomu přejmenovat nebudeme. Zbytečný utok.
David: zajimavy postřeh. Každopádně nemel jsem z tohoto článku pocit, ze by Lucie nutné musela mít ambice investigativní novinářky a článek mít takto zpracovány. Určitě souhlasím s tím, ze by to mohlo byt zajimavé, ale není to nutné.
Mám za to, ze čas od času člověk muže říct svůj názor a klidně riskovat roztrhani ve férové diskuzi.
Lukáš: mrzí me, ze takhle DP vnimas. Osobně bych raději publikoval dva tři podobne články denne, které prezentují nejaký názor než objektivni informace o tom co se děje v naši malé zemicce (sorry Jardo).
vera maresova | vgrafik.cz
vgrafik@vgrafik.cz | 27. květen. 2011, 22.58
Myslím si, že podobnost tam je jen v červené barvě, ale nic více tam nevidím - vždyť každá akce má jiný koncept - myšlenku atd. tak proč na to útočit - nerozumím.
Lukáš Veverka | www.parasite.cz
| 27. květen. 2011, 16.33
Špatný článek... :(
Veskrze je vše shrnuté už v předchozích komentářích. Nejvetší problém vidím v tom, že Lucie podsouvá (například názvem článku) zlý umysl, který já zde absolutně nevidím. Školácká chyba typu "photoshop efekt" je spíš usměvná a je rozhodně škoda že si málokdo včetně mě neověřuje fakta viz příspěvek Davida. S tímto přístupem bude DP pořád tam kde je. Medium bez efektu.
Jaroslav Stehlík | www.jaroslavstehlik.com
stehlik@jaroslavstehlik.com | 26. květen. 2011, 18.57
Je si to podobné o tom není pochyb ale o čem pochybuji je úroveň článku a jeho informační hodnota. Přejmenujte design portal na blogísek aničky a terezky co se zrovna chystají jít do školky a alespoň jsem nepolezu v domění že se dozvím co se děje v naší malé zemičce.
David
dawek@dawek.com | 26. květen. 2011, 09.21
nebudu se vyjadřovat k obsahu článku, spíš k jeho novinářským kvalitám. Není to ovšem problém jen tohoto webu, je to problém, který tady začala MF Dnes a dál se úspěšně rozšiřuje internetem. Když už píšu někam článek, měl bych si ho vyzdrojovat, zjistit názory účastníků, odborné názory apod. Čekal bych třeba, že si autorka zjistí kdo je autorem obou kampaní a bude oba se svým názorem konfrontovat. Pavel Mára, který je autorem fotografií pro Shakespearovské slavnosti (nejedná se o žádný photoshop-efekt) používá tento vizuál i ve své autorské fotografické tvorbě. Což mi příjde třeba zajímavé z hlediska autorského práva a rád bych se o tom dozvěděl víc z právního pohledu.
lucie
schwarz@email.cz | 24. květen. 2011, 09.11
DP je platforma diskuse a nemusi ctenar vzdy se vsim souhlasit. Jen jsem zase chtela rozcerit hladiny DP.... coz se povedlo.
navic jsem tam zamerne napsala, ze jsem opravdu "obeti" sve prace:-.)
Disgrafik
| 23. květen. 2011, 21.35
já bych to viděl právě naopak. zcela humpoláckou typografii na letních slavnostech "zachraňuje" lety profláknutá červeno-černá fotka jakéhosi páru, kdy každý rok nevím jestli sleduju aktuální kampaň nebo ten plakát tady vysí ještě od loňska. budvar tomu podobný není, navíc pochopte, že jeho barevnost je právě kolem červené a televizní kampaň je hodně v černým a z pohledu art directora tam není celkem moc na výběr jak vyladit ty plakáty. možná si to chtělo odpustit ten červený filtr, ale asi někdo z brand managerů budvaru přitlačil na pilu.
lh
| 23. květen. 2011, 16.52
po pseudorecenzi vystavy v gasku dalsi povedeny kousek.
atype
| 23. květen. 2011, 16.01
Ja tedy vidim dva naprosto odlysne citylighty. Spise bych s na to podival z opacne strany, pokud je identita SS postavena takto banalne na cervene kolorovane fotce s cernym pozadim (ktrea se navic leta nemeni), byla otazka casu, kdy se v tech stovkach kampani nejde neco podobneho. Budme radi, ze jim to nestoji treba na fotce klasicky cernobile. To by bylo "kopii", ze? :)
Honza | visualscreamTM
honza@visualscream.net | 23. květen. 2011, 14.38
Podle mě to zaměnitelné určitě není. Jak už bylo řečeno, koncept je výrazně jiný, použité barvy a styl dávají vzhledem k CI Budvaru smysl. Krom toho plakáty (kampaň) Budvaru jsou jak z ideového, tak i z vizuálního hlediska nesrovnatelně kvalitnější, Slavnosti jsou sice již "zavedený" brand a samotné fotografie fungují, ale jinak je to v podstatě banální záležitost.
Petr Skr.
| 23. květen. 2011, 14.32
Abych řekl pravdu, tak tv reklamu jsem viděl několikrát, ale kdybyste se mě před předčtením článku zeptali, na jaký produkt reklama je, asi bych řekl T-mobile nebo O2.
Co se týče CLV, tak podobnost tam asi je, ale nemyslím si, že by šlo o kopírování.
Spíš je problém ten, že těmi červenými obličeji (nechápu proč jsou červené) se zcela vizuály odlišují od TV spotu. Zbytečně.
A že mají Shakespearovské slavnosti stále "stejný" vizuál - to je dobře, to souhlasím. Na druhou stranu Karlovarský filmový festival má každý rok vizuál jiný a stejně hned na první pohled na billboardu z auta v rychlosti 90 km/h poznám o co jde. :)
Michal Lauko
| 23. květen. 2011, 14.01
No neviem ako by si niekto mohol tieto dve kampane zamenit...a vobec spojovat ich s akymsi druhom plagiatorstva. Podla vas ak ma jedna znacka cerveno cierne fotografie, nikto iny ich take uz mat nesmie? Keby sa jednalo o hlbsiu myslienku ktoru najskvor nevymyslia dvaja ludia nezavysle nepoviem, ale farba? Musim sa nad tymto clankom len pousmiat nepomozem si...
Martin Kalda
info@kalda.cz | 23. květen. 2011, 13.38
HonzaV: Je to nazor Lucie a vy s nim muzete nebo nemusite souhlasit. Nenachazim nic trapneho na tom, ze svuj nazor rekla.
Osobne mam ale trochu pocit, ze vetsi ci mensi inspirace najdeme v kazdem druhem plakatu, spotu ci logu, takze zapletat se do diskuzi kdo to odkoho zkopiroval a kdo to zkopiroval od nej a nasledne od od nej, by nebralo konec.
Coz ovsem nic nemeni na veci, ze s podobnym "inspirovanim se" nesouhlasim.
Martin
| 23. květen. 2011, 12.02
z nasich dani? to se pise kde?
danii
daniel@aargh.cz | 23. květen. 2011, 11.36
a jeste sme ten budvar zaplatili z nasich dani:/
HonzaV
honza@articdesign.cz | 23. květen. 2011, 11.31
Podle mě o kopírku užčitě nejde, design a koncept shakespearovské slavnosti se za poslední dobu moc nemění tak prostě někdy se ta červená na platáku objeví. Navíc to koresponduje s logem takže volba barvy dobrá. Navíc obě kampaně mají uplně jinou myšlenku a sdělení. Tahle kritika se mě zdá zbytečná a prát to na design portálu je trošku trapné.
stope
| 23. květen. 2011, 10.45
@ Jiří Bleha : nevim no. Pochybuju, že někdo čumí 10 minut na citylight a hledá rozdíly. Spíš uvidíš černo - červenou šmouhu, kterou si postupně po více kontaktech spojíš s určitou (v tomto případě zmatenou) obchodní zprávou.
Jiří Bleha
| 23. květen. 2011, 10.09
Nepředpokládám, že bych zaměnil ty dvě kampaně, přijdou mi na první pohled velmi odlišné. Jediné spojující je červená barva ve fotografii, ale i ta je na Budweiser.... jinak intenzivní.
Možná se inspirovali, ale neřekl bych, že je to zaměnitelné.
lucie
schwarz@email.cz | 23. květen. 2011, 10.08
...pochopil jsi to stejne jako ja.a proto jsem to napsala...
L
Tom Laurinec
tomas@laurinec.cz | 23. květen. 2011, 09.25
Kdyby to už ten festival nepoužíval, tak by se to dalo přejít, s tím nemám moc problém. Ale aby to bylo tak identické a ještě ve chvíli kdy současně může jet i první kampaň festivalu ... to fakt nevím no. Jestli jsem to správně pochopil teda.
Přidejte Váš názor